NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Tobbende babyboomer
HUBERT SMEETS
Vijf jaar geleden mocht ik
meerijden met een aankomend captain-of-industry. Zittend in zijn Lancia
met notenhouten stuur, rekende ik op Hndel of Mozart uit de autoradio.
Ik kreeg de 'greatest hits' van Bruce Springsteen. En concludeerde dat
'the boss' nu dermate was ingegroeid in het establishment dat we hem
maar beter konden vergeten. Een overhaaste conclusie, blijkt uit de
film Bruce Springsteen: a secret history van Steven Goldmann.
Zijn songs mogen 'evergreens' zijn, hij zelf worstelt, thuis op de bank
of elders op een barkruk, meer dan ooit met zichzelf. "Hoe ouder je
wordt, hoe meer er op het spel staat, hoe hoger de prijs."
Bruce Springsteen is een van de belangrijkste muzikanten van de
afgelopen kwart eeuw. De sleutel hiervoor ligt in zijn songs en zijn
optreden, in zijn introverte teksten en zijn extroverte muziek. In een
paar decennia is de puistige babyboomer (1949) uit Asbury Park (New
Jersey) zo de personifactie geworden van het Amerika der jaren
zeventig/tachtig, van een jonge middenklasse die na Dylan en Vietnam
een eigen wereld- en mensbeeld zocht. Springsteen kon die
generatie antwoord geven, mede omdat de jaren zestig aan deze jongen
uit een 'niet-politiek gezin' voorbijgegaan waren. Terwijl
leeftijdgenoten zich manifesteerden op straat, trad hij in clubs op voor
een tiental mensen. Toen hij van CBS met zijn inmiddels geformeerde
E Street Band een plaat mocht maken, veranderde alles. Van zijn
derde album, Born to run (1975), werden vrij snel 23.000
exemplaren verkocht. "Wie zijn al die mensen die de plaat hebben
gekocht", vroeg Springsteen zich af. De gevolgen van Darkness on the
edge of town (1978) waren helemaal immens. "Ik begon overal over na
te denken: wie ik was, waar ik vandaan kwam." Het resulaat was The
River (1980), een plaat waarin hij naar eigen zeggen met 'pijn
zichzelf zichtbaar' probeerde te maken. Een tweede poging - Nebraska
(1982), zijn 'meest persoonlijke' plaat - hielp evenmin. Want met
Born in the USA maakte hij de 'cross-over' naar jongeren die nog
in de luiers lagen toen hij al optrad. Hij werd een held: in de VS
en Europa. Er was geen weg terug. "Ik werd musicus om
verantwoordelijkheden te vermijden." Nu weet hij dat het een
'misverstand is om eindeloze keuzes' in het leven als 'vrijheid' te
zien. Goldmann heeft deze ontwikkeling helaas alleen maar in tekst
gevangen. Zijn film is daarom gewoon een lang interview, opgesierd met
fragmenten van concerten, clips en archiefmateriaal. De
concertregistraties worden zo snel afgebroken dat je, net als het vuur
van de ongehoorde energie van Springsteen & E Street Band overslaat,
alleen nog maar naar de platenkast kan grijpen. De clips en de
archiefbeelden bevestigen vooral wat we al dachten te weten: namelijk
dat Amerika een pioniersland is waar alleen 'survival' en 'instinct'
gelden en dat zo nog altijd op Siberië lijkt. Weliswaar is
Springsteen de personificatie gebleven van de 'kids' en hooguit
indirect doorgedrongen tot de autoradio's in Lancia's, zijn betekenis
beperkt zich na een kwart eeuw niet meer tot een desolate afbraakwijk
als decor voor een vraaggesprek. "Isolement maakt een groot deel van
het Amerikaanse karakter uit", zegt Springsteen. Meer geheimen heeft
Goldmann niet gevonden.
2 op 1: Bruce Springsteen. Ned 1, 00.21-01.11u.
|
NRC Webpagina's
28 MEI 1999
|