R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
Dead Man Walking
KESTER FRERIKS
De film heeft een romantisch trekje. De naïeve Helen gaat weliswaar op bezoek bij de ouders van de slachtoffers, maar hun lot kan haar belangstelling niet wekken. Haar hart is vervuld van de moordenaar. De confrontaties met de ouders geven het huiveringwekkende beeld van mensen, wier levens door die slachtpartij voorgoed zijn veranderd. Of, zoals de vader van de zoon zegt: "Als je een kind verliest zijn al je herinneringen plots verzegeld." Tegen de wand van zijn woonkamer foto's van zijn zoon - als kind, als jongetje van tien. Zijn afgesneden leven waart als een spook door de woning. Dead Man Walking gaat over een moreel dilemma; de film dwingt je tot de keuze om voor of tegen Helens groothartige missie te zijn. Zelfs als de moordenaar nazistische taal uitslaat, blijft ze in hem geloven. Haar liefde is, inderdaad, groot. Eigenlijk te mooi voor Matthew Poncelet. Hun gevangenisgesprekken levert de krachtigste scènes op: hij gekooid en geboeid, zij een vrouw uit de vrijheid. Tussen hen in glas of staal met gaatjes, om doorheen te praten. Dead Man Walking (Tim Robbins, VS, 1995), donderdag, Ned.3, 23.10-1.10u.
|
NRC Webpagina's
12 MEI 1999
|
Bovenkant pagina |