NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
Een irritante outlaw over Amerika
TRACY METZ
Immer boos en nog altijd
geestig. De Amerikaanse schrijver Norman Mailer is inmiddels 75 en
publiceert nog steeds - vorig jaar het vuistdikke The Time of Our
Time. Maar milder is hij met de jaren niet geworden. 'De
Muhammed Ali van de literatuur', zo wordt hij op de omslag van een van
zijn 32 boeken kernachtig aangeprezen. Inderdaad is de linkse rakker
Mailer een scherp criticus van zijn eigen land en zijn boeken zijn
eerder literair geboetseerde uitingen van rauwe woede en engagement dan
literatuur. Hij was en blijft een stokebrand, zoals wanneer hij praat
over zijn boek met de onvergetelijke titel Advertisements for
Myself: "Wat heeft het voor nut om schrijver te zijn als je niet een
heleboel mensen kunt irriteren?"
Dat laatste is sinds de publicatie van zijn stormachtig debuut The
Naked and the Dead in 1948 zeker gelukt. Nu is de
controversiële Mailer de spil van de driedelige documentaire
Amerika: de Droom van Plastic, waar de Ikon voor Nederland aan
heeft meegewerkt. "Mijn relatie met Amerika is net een huwelijk", zegt
hij aan het begin. Een relatie die bepaald wordt door liefde en haat in
gelijke delen, zijn 'bruid' trekt hem aan en stoot hem tegelijkertijd
af. "Mijn land", zegt hij met ontwapenende eenvoud, "is niet zo groots
en nobel geworden als ik wenste." Plastic is voor hem het symbool voor
wat er is misgegaan. Met diep afgrijzen zien we hem het deksel van een
Tupperware-schaal pakken: "Als je glas aanraakt voel je iets, als je
hout aanraakt voel je veel, maar als je plastic aanraakt voel je niets."
De makers van deze internationale productie hadden het lofwaardig
ambitieuze idee om het Amerika van de tweede helft van deze eeuw - zeg
maar van Eisenhower tot en met Clinton - te koppelen aan de
persoonlijker ervaringen en boeken van Mailer. De documentaire bestaat
voor zeker de helft uit archiefbeelden, en die zijn altijd fascinerend.
In een verbijsterend filmpje uit de hoogtijdagen van de Koude Oorlog
laat een man zien hoe je je tegen een atoombom beschermt: houd een arm
voor je ogen en duik op de grond. Prachtige beelden van FBI-directeur
Hoover die voor het comité van McCarthy de communisten een veeg
uit de pan geeft. De politie die genadeloos inhakt op demonstranten bij
het Democratisch verkiezingscongres in Chicago in 1968. Norman Mailer
zelf die in 1960 wordt gearresteerd wegens het neersteken van zijn
vrouw.
Maar in de praktijk pakt de vorm soms frusterend uit. Het is net een
tenniswedstrijd, heen en weer en heen en weer tussen archiefmateriaal
aan de ene kant en het commentaar van Norman Mailer aan de andere. Het
gevolg is, merkwaardig genoeg, dat juist degene die live voor de camera
zit, Mailer, aan het kortste eind trekt. Doorlopend doet hij gepeperde
uitspraken die uitnodigen tot debat, weerwoord, of zelfs schreeuwende
tegenspraak, maar helaas, daar is in deze opzet geen ruimte voor. Te
vaak blijft zijn harde kritiek op Amerika steken in
oneliners.Maar het zijn wel ijzersterke oneliners. Over de Koude
Oorlog als zegen: "Die moedigde de paranoia aan die altijd in dit land
aanwezig is. Zonder iets om paranoïde door te zijn voelt Amerika
zich ongemakkelijk." Over de bokser Muhammed Ali en diens weigering in
dienst te gaan tijdens de Vietnamoorlog: "No Vietcong ever called me
nigger." Over de opkomst van grote bedrijven, de
corporations: "The corporations run America. Maak
je geen zorgen over Clinton, he runs nothing."
De mooiste momenten zijn die waarin Mailer een onverwacht vermogen tot
introspectie aan de dag legt. Naar aanleiding van Kenndy zegt hij:
"Jarenlang wilde ik graag adviseur worden van machtige mensen. Ik
koesterde het absurde idee dat ik outlaw en adviseur tegelijk kon
zijn." En over de rassenonlusten in het Zuiden: "Ik zat toen in een
moeilijk huwelijk, en ik had besloten dat ik naar het Zuiden zou
afreizen als we uit elkaar gingen. Ik was opgelucht dat we niet uit
elkaar gingen. Het was daar gevaarlijk, en bovendien kon ik mijn
liefdesaffaire met de zwarten voortzetten in plaats van de harde
werkelijkheid onder ogen te zien."
Midden in deel twee zegt hij weer zoiets: "In 1970 begon ik van het idee
af te raken, dat een schrijver de wereld kan veranderen." Maar hij kan
niet ophouden het toch te proberen. Dat is Mailers drijfveer en zijn
persoonlijke tragiek tegelijk.
Amerika: de droom van plastic (1), donderdag, Ned.1, 21.27-
22.16u.
|
NRC Webpagina's
12 MEI 1999
|