NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Een nobele speurneus
MARISKA GRAVELAND
Die witte regenjas met blitse
ronde kraag, de glimmende schoenen en starende ogen. Sidney Poitier is
een verbazingwekkende verschijning als inspecteur Virgil Tibbs in
They Call Me MISTER Tibbs! (1970). Terwijl de opwindende muziek
van Quincy Jones in je oren suist, werpt Poitier een ietwat vermoeide
blik op zijn tegenspelers, waar hij zich duidelijk superieur aan voelt.
Poitier moest zich wel smetteloos gedragen, want de gehele
beeldvorming rondom de zwarte Amerikaanse bevolking rustte op zijn
schouders. In de jaren zestig was hij de white man's negro, de
eerste zwarte acteur die een Oscar won en hoogstpersoonlijk
verantwoordelijk voor lange rijen aan de kassa's. Het was pijnlijk dat
Hollywoods troetelkindje lange tijd de enige zwarte met sterrenstatus
was. De zeldzame zwarten die voor de jaren zeventig op het doek
verschenen, waren zielige negers die een steuntje in de rug moesten
krijgen. Die loden last verklaart waarom Poitier in Mr. Tibbs
zo'n ongelooflijk rechtschapen politie-inspecteur speelt. De film is
het vervolg op de mega-hit In the Heat of the Night, waar later
een tv-serie uit zou volgen en waarin Poitier trots de zin "They
Call Me MISTER Tibbs!", uitspreekt. Hij is niet langer een
'hé man', maar een meneer die met respect wordt behandeld.
Deze geïntegreerde meneer krijgt een moord op een prostituee voor
zijn kiezen, maar echt lang kauwen hoeft deze nobele speurneus niet.
Sporen op het net gekochte tapijt van de dame geven genoeg aanwijzingen
om een verdachte aan te wijzen: zijn blanke vriend, de progressieve
predikant Sharpe (Martin Landau). Poitier groeide begin jaren zeventig
uit tot een anachronisme. Het rolmodel dat hij speelde werd verpletterd
door een nieuw, merkwaardig en gewelddadig genre: de blaxploitation
films, een samentrekking van black en exploitation.
Hierin werden de zwarten niet zozeer uitgebuit als persoon, maar benut
als gat in de markt.
Films als Sweet Sweetback's Baadasssss Song (1971),
Blacula (de zwarte Dracula), Coffy en Superfly
wisten de zwarte bevolking weer naar de bioscoop te lokken. En wat ze
zagen staat lijnrecht tegenover Poitiers kreukloze regenjas: de films
worden bevolkt door drugsdealers in bontjas, vileine dames in
laklaarzen en supercoole gangsters in vochtige stegen. Hoe
belangrijk Poitiers functie als pionier ook was, na de blaxploitation
films oogt zijn Virgil Tibbs vooral als een vergeelde advertentie voor
het politiecorps.
They Call Me MISTER Tibbs! (Gordon Douglas, 1970, VS),
woensdag, BBC1, 00.20-2.05u.
|
NRC Webpagina's
12 MEI 1999
|