U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

De prijs van ...

E-mail

Door RENSKE SCHRIEMER
Het nummer was in gesprek. 'Probeert u het later...' Even snel e- mailen, omdat het zo gemakkelijk is en veel sneller dan een brief posten. Maar het inloggen lukt niet, er zijn problemen met de opbouw van de site of het duurt vreselijk lang. Het dynamische en moderne medium Internet blijkt in de praktijk helaas vaak star en traag. Een goede provider, een bedrijf dat toegang biedt tot Internet en elektronische post afhandelt, scheelt een stuk.

De vraag is welke providers goed zijn. Aanbiedingen te over, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit. De markt van aanbieders is groot en onoverzichtelijk. Volgens de Consumentenbond telt Nederland ongeveer honderd Internetaanbieders. Maar dat aantal verschilt per maand. Bedrijven gaan samen of failliet en bijna wekelijks verschijnt een nieuwe provider op het toneel. Ook de kosten voor een abonnement en een e-mailadres lopen uiteen. Vooral omdat het product bij iedere aanbieder anders is. Het maakt bijvoorbeeld veel uit of een provider onbeperkte toegang tot het Internet biedt, of slechts voor een aantal uren per maand.

Om te kunnen e-mailen zijn twee abonnementen vereist: een telefoonaansluiting en een abonnement bij een provider. De meeste providers berekenen een klein bedrag aansluit- of inschrijfkosten, meestal tussen de twintig en dertig gulden. Voor een standaardabonnement met onbeperkte toegang tot Internet en een e- mailadres vragen providers tussen de twintig en veertig gulden per maand. Een aantal providers, waaronder Compuserve, Cubic Circle en UU net, beperken het aantal uren 'on line'. Na een bepaalde grens (meestal twintig uur) brengen zij een uurtarief in rekening. Het maandabonnement kan voordelig lijken, maar het is belangrijk na te gaan hoeveel uren e- mailen of surfen is toegestaan.

Puur op basis van de kosten is niet aan te geven welke provider goed is. Verschillende computerbladen publiceren regelmatig een toptien van beste providers. Zoals Net Magazine (www.net-magazine.nl). Ieder jaar kiezen lezers van dat blad de aanbieder van het jaar. In 1998 kwam Demon als hoogste uit de bus, vanwege de beste prijs-prestatieverhouding. De gebruikers zijn vooral tevreden over de lage kosten, dertig gulden per maand, en het ontbreken van aansluitkosten. Als tweede eindigt Euronet: iets duurder (37,50 gulden), maar betrouwbaar en voorzien van een goede helpdesk. De provider van het eerste uur, Xs4all, gaat met brons naar huis. Vooral omdat deze aanbieder het regelmatig opneemt voor partijen die elders geen digitaal onderdak meer krijgen voor hun (maatschappelijke) boodschap.

De Consumentenbond vergeleek vorig jaar 24 providers. In de Consumentengids 1999 staan de resultaten uitgebreid beschreven. De topdrie bestaat uit Introweb en wederom Xs4all en Euronet. Naast de kosten kijkt de bond vooral naar de bijgeleverde software en gebruiksaanwijzing, de kwaliteit van de helpdesk en de doorgiftesnelheid. Met name de (on)bereikbaarheid van de helpdesk kan irritaties opwekken. Enkele desks zijn slechts vier uren per dag geopend, hetgeen leidt tot lange wachttijden. Soms zelfs tegen een hoog telefoontarief. Daarnaast valt ook op de deskundigheid van de telefonisten het een en ander aan te merken. Avades, Compuserve, Knoware, Support Net, World Online en xs4all geven volgens de Consumentenbond vaak verkeerde antwoorden. Cubic Circle, Euronet, IGR , Introweb en Uunet scoren hoog. Zijn er eenmaal een paar acceptabele providers overgebleven, dan kunnen aangeboden extraatjes de doorslag geven. Provider Bart garandeert landelijk tegen lokaal tarief inbellen. Bovendien biedt Bart, voor 35 gulden per jaar, de optie van een persoonlijk achternaamdomein (voornaam@achternaam.nl.com) op de plaats waar meestal de naam van de provider staat. Demon geeft iedere abonnee een onbeperkt aantal e-mailadressen. Het bouwen van een omvangrijke homepage (15 MB ) is gratis bijgeleverd bij Demon. Cistron garandeert de 'bandbreedte waarvoor u betaalt'. Die provider claimt de enige te zijn die de bandbreedte op de site laat zien. Het inbrengen van een nieuwe Cistron-abonnee levert een gratis maand op. In opkomst is 'Internet via de kabel', e-mailen zonder telefoonkosten. Verschillende kabelbedrijven, waaronder Casema, Multiweb en A2000, verkopen al abonnementen. Het abonnement is duurder dan bij de 'reguliere' aanbieders: tussen de vijftig en honderd gulden per maand. Daar staat tegenover dat de telefoonkosten ontbreken. Bovendien zou Internet via de kabel veel sneller zijn dan via de telefoonlijn. In de praktijk blijkt dat erg tegen te vallen. Volgens de Consumentenbond blijft vooral Casema met 5,2 kbit/s ver onder de gemiddelde snelheid van een analoge telefoonlijn (8,4 kbit/s).

Eerst het e-mailen eens testen, zonder direct kosten te maken kan overigens ook. Er zijn veel e-mailaanbieders die zichzelf bedruipen van advertenties en gratis een adres aanbieden. Zoals Freemail, Dolfijn en Hotmail. Verwacht hier niet teveel van. De postbussen lopen gauw vol met reclame en de snelheid laat te wensen over. Bovendien bieden zij geen Internetabonnement, waardoor de gratis mailer buitenshuis (op het werk, op school) de postbus moet legen. Een ander alternatief, geen abonnement maar toch mailen, is een adres bij De Digitale Stad ( DDS ). De enige voorwaarde om via DDS te kunnen e-mailen is de mogelijkheid te kunnen inbellen met de computer. Na inschrijving stuurt DDS een tekstversie van het programma waarmee e-mail gelezen en verzonden kan worden. Helemaal gratis. Voor een minimaal bedrag, vijf gulden per maand, is het ook mogelijk beperkt het Internet op te gaan via Het Net. Dat is een Nederlandstalig besloten computernetwerk van KPN Telecom. Surfen op het World Wide Web is dus niet mogelijk, e-mailen kan wel over de landsgrenzen.

Tot slot: Er is hoop voor e-mailers die ernstig overhoop liggen met hun provider. NetRidder, de probleemoplosser van Net Magazine, probeert mankementen op te sporen en aan te kaarten. (netridder@idg.nl.)

Meer informatie: www.net-magazine.nl, www.consumentenbond.nl

NRC Webpagina's
24 APRIL 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)