U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Verveling

BERNARD HULSMAN
Naar de popmuziekquiz Toppop Yeah! kijk je niet om de quizdeelnemers of om de vragen, maar om de fragmenten uit de oude Toppop- filmpjes. Onder druk van de kijkers heeft de leiding van de AVRO dan ook het wijze besluit genomen voortaan langere fragmenten te tonen.

Ook in de nieuwe muziekquiz Lost In Music, gepresenteerd door Eric Corton, spelen videofragmenten een rol. Of beter gezegd: een rolletje, want de gebruikte fragmenten zijn ultrakort. Veel belangrijker zijn de drie duo's deelnemers die het tegen elkaar moeten opnemen in een afzichtelijk decor van steigers, videoschermen en gekleurd licht. Onder de ogen van het publiek, uiteraard vol familieleden en kennissen, moeten zij niet alleen vragen over muziek beantwoorden, maar ook zelf zingen.

De eerste aflevering van Lost In Music komt verschrikkelijk traag op gang. Alleen de presentatie van de zes deelnemers, die na een talentenjacht in winkelcentra en dergelijke zijn geselecteerd, duurt al zes minuten. De traagheid zet zich de rest van het kleine uur dat de quiz duurt voort: de vier speelrondes, waarin vooral Nederlandse muziek aan bod komt, slepen zich voort tot een finale die als een nachtkaars uitgaat. De vragen kunnen niet echt boeien: ze zijn óf zo specialistisch dat ze voor de meeste kijkers niet interessant zijn (,,Wie zong het origineel van Lutricia MacNeals 'Ain't That Just The Way'?'') of zo stompzinnig dat ze beledigend zijn (,,Welk van de zeven gezichten hoort bij het nummer 'Boom Boom Boom' van de Vengaboys? Dat van de bokser Mike Tyson!'')

Maar de belangrijkste oorzaak van de traagheid en de bijbehorende verveling is de onduidelijke opzet van de quiz, die blijkens de aftiteling is gebaseerd op 'een originele formule van London Weekend Television'. Lost in Music is een curieuze mengeling van quiz en soundmixshow. Het quizdeel is eigenlijk niet meer dan een aanleiding om drie zangers een cover te laten zingen. De zangcapaciteiten spelen bij de quiz verder geen enkele rol: in de eerste aflevering van de quiz ligt de verreweg beste zangeres er na de eerste ronde in ieder geval al uit.

Lost in Music. Veronica 21.25-22.30u.

NRC Webpagina's
22 APRIL 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)