U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Niets meer dan herverpakking van tv-programma's'

Internet-plannen Endemol paaien beleggers niet


Endemol heeft grote plannen om via Internet actief te worden. Beleggers keken gisteren meer naar het verleden: ze lieten het aandeel vallen na teleurstellende cijfers.

Door onze redacteur ERIK VAN DER WALLE

AMSTERDAM, 21 APRIL. Een digitaal bloemetje om een gebroken hart te lijmen? Vanachter het bureau meedoen aan de Soundmix-show? Tv- producent Endemol maakte gisteren bekend ook programma's voor het computernetwerk Internet te gaan ontwikkelen, maar over het hoe, waarom en met wie houdt het Hilversumse bedrijf nog even zijn mond. Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers vertelde bestuurder John de Mol gisteren weinig meer dan dat zijn bedrijf over voldoende ,,interactieve kroonjuwelen'' beschikt om via Internet een flinke omzetbijdrage binnen te krijgen.

Financieel analist André Moons van ING Barings denkt te weten aan welke toepassingen Endemol denkt. ,,Hun Britse concurrent Pearson Television biedt de kijker de mogelijkheid bekende tv-spelletjes op Internet te spelen. De inkomsten haalt de producent uit de reclame die tijdens die spelletjes wordt getoond. Het is niets meer dan een herverpakking van televisieprogramma's - vooral spelletjes, want ik weet niet of je All you need is love ook voor Internet geschikt kan maken.''

Pearson Television heeft samen met het Oostenrijkse E-Pub zijn Internet- site ontwikkeld. Via www.uproar.com kunnen bestaande televisieprogramma's als Picture this worden gespeeld, op voorwaarde dat de surfer door enkele advertenties heenklikt.

De Mol verklaarde gisteren door verschillende partijen te zijn benaderd, maar noemde geen namen. Één ervan is mogelijk de Amerikaanse aanbieder van Internet-diensten @Home (lees: At Home). ,,Ik heb nooit zelf met Endemol gesproken, maar ik sluit niets uit'', zegt commercieel directeur Nils Kijkuit van @Home in Nederland omzichtig. Hij ziet vooral mogelijkheden om Internet te gebruiken in het verlengde van tv-uitzendingen. ,,Een programma als TV-Woonmagazine laat bijvoorbeeld een stoel zien die vervolgens via Internet kan worden besteld. Dat Endemol langere programma's op Internet gaat aanbieden kan ik me niet voorstellen. Daarvoor blijft de televisie gewoon het meest geschikt.''

In plaats van naar de toekomst keken beleggers vooral naar de halfjaarcijfers (tot en met januari 1999) van Endemol. De nettowinst bleek met 17 procent gestegen tot 35 miljoen, de omzet groeide tweemaal sneller tot 461 miljoen gulden. Het resultaat bleef daarmee onder de verwachtingen. Vooral hogere productiekosten voor de (in Duitsland uit te zenden) serie Sinclair en een voorzichtiger boekhoudmethode - pas omzet nemen als het product daadwerkelijk wordt afgenomen - zouden belangrijke factoren zijn voor de tegenvallende cijfers. ,,We moeten op de blauwe ogen van Endemol afgaan om te geloven dat de tweede helft van het jaar beter verloopt'', aldus analist Moons. ,,Maar voor de langere termijn blijf ik positief.'' Menig belegger deed het aandeel in de verkoop, waardoor de koers gisteren met bijna 7 procent daalde tot 30,40 euro.

John de Mol beklemtoonde gisteren dat in de tweede helft van het boekjaar een ,,substantiële winstgroei'' behaald zal worden. Omdat nu al bijna drie maanden zijn verstreken, zou een winstprognose goed te maken moeten zijn. Zo denkt De Mol dat verkoop van bestaande programma's (distributie) dit boekjaar nog zo'n 10 tot 15 miljoen winst oplevert, terwijl de teller in de eerste helft op nul bleef staan. ,,We hebben enkele absolute verkoophits in huis, waardoor we ook andere producten kunnen verkopen. De productie Joan of Arc hebben we bijvoorbeeld aan Frankrijk verkocht, in combinatie met de serie Baantjer.'' Dergelijke deals zouden met name in de tweede helft geld moeten opleveren.

Ook uit de Verenigde Staten had De Mol positief nieuws te melden. De Soundmixshow wordt daar binnenkort uitgezonden en hij verwacht (,,gezien het aanbod in Amerika'') dat Endemol in dat land een goede kans maakt op veel meer werk. Verder heeft de Amerikaanse zender Fox Television inmiddels toegegeven het idee achter het programma Het spijt me te hebben gestolen. ,,Onze juristen praten momenteel over een schadevergoeding'', aldus De Mol. ,,Hiermee is bewezen dat ook programma-formats beschermd zijn.''

NRC Webpagina's
21 APRIL 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)