M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Endemol mikt op uitzenden via Internet
Door onze financiële redactie
Dit heeft Endemol vanochtend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers bekendgemaakt. ,,We zijn druk in gesprek met mogelijke partners. Wij zijn er van overtuigd dat Endemol beschikt over enkele interactieve kroonjuwelen'', aldus bestuurder John de Mol. ,,Doordat er relatief weinig investeringen nodig zijn, draagt omzet via Internet snel bij aan de winst.'' Nu al is het mogelijk sommige televisieprogramma's via Internet (of web- tv) te bekijken, maar vaak is de techniek nog een hinderpaal. Zo moet de verbinding bijzonder snel zijn om de beelden adequaat door te geven. ,,Wij hebben met opzet een aantal jaren gewacht om hiermee te komen, want je moet met dit soort dingen niet te ver voor de muziek uitlopen'', aldus bestuurder Joop van den Ende. Voor de komende jaren heeft Endemol overigens nog geen inkomsten uit programma's via Internet gebudgetteerd. De winstgevendheid heeft de eerste zes maanden (tot en met eind januari) bij Endemol ernstig onder druk gestaan. De omzet - gecorrigeerd na de verkoop van de theateractiviteiten eerder dit jaar - steeg weliswaar met 34 procent tot 461 miljoen gulden, maar het bedrijfsresultaat nam slechts met 9 procent toe tot 47 miljoen. Als reden voor de teruglopende winstmarge noemde De Mol enkele incidentele tegenvallers en de veranderde seizoensopbouw. ,,Het televisieseizoen loopt steeds langer door, waardoor een groter deel van de inkomsten bij ons in de tweede jaarhelft valt. Daar komt bij dat wij bij distributie van programma's de omzet pas meetellen bij de daadwerkelijke levering in de tweede seizoenshelft.'' Andere tegenvallers zijn de lagere winst in Spanje en de hoge kosten van de dramaserie Sinclair. ,,Wij verdienen niets aan deze productie voor het Duitse RTL, maar wel aan de verdere distributie van de serie'', aldus De Mol. Door een verwachte winst van 10 tot 15 miljoen gulden uit de distributieactiviteiten en door hogere bestedingen door de televisiegroep HMG houdt Endemol vast aan de eerder afgegeven prognose van een winstgroei van 15 tot 20 procent over het hele boekjaar. ,,HMG- directeur Pieter Porsius begint mijn grootste vriend te worden'', grapte De Mol over zijn grootste klant met wie hij vorig jaar nog een harde strijd over de gegarandeerde omzet van 140 miljoen gulden moest leveren. De omzet in Nederland steeg in de eerste zes maanden met slechts 3 procent tot 172 miljoen. Vooral de activiteiten in Duitsland (plus 40 procent) en enkele grote overnames in Frankrijk (ASP) en Engeland (GMG- Endemol) zorgden voor de omzetgroei. De nettowinst nam met 17 procent toe tot 35,4 miljoen. De winst per aandeel liet een zelfde groei zien tot 1,05 gulden.
|
NRC Webpagina's
20 APRIL 1999
|
Bovenkant pagina |