U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Female Perversions

DANA LINSSEN
Wie op grond van de titel Female Perversions denkt met een lekkere, ja wat voor film eigenlijk? te maken te hebben, wordt nog voor de begintitels teleurgesteld.

De perversies in kwestie zijn door feministe Louise J. Kaplan in haar boek 'Female Perversions: The Temptations of Emma Bovary' gedefinieerd als de overlevingsstrategieën die vrouwen hanteren om allerlei maatschappelijke vooroordelen omtrent vrouwelijk gedrag het hoofd te bieden. Een film met een missie dus, waarin seksscènes - want daaraan dachten we natuurlijk direct - nergens erotiseren en alleen maar worden ingezet om te laten zien in wat voor ontwrichte en harteloze wereld de vrouwelijke hoofdpersonen leven. Ze hebben inderdaad allemaal zo hun manieren ontwikkeld om er niet aan te hoeven denken dat ze behalve vrouw ook gewoon mens zijn: de een is kleptomane, de ander stripteuse, de volgende verkoopt bruidsjurken of is automutilante, doet aan dwangmatige seks, of dwangmatige lesbische seks, het lijkt wel de classificatie uit een psychologisch handboek. En voor wie het er allemaal nog niet dik genoeg bovenop ligt, strooit debuterend regisseuse en voormalig Hollywood-agente Streitfeld een handvol feministische strijdkreten door de film die op kussenslopen, bankjes en muren zijn gekwakt.

We zien dit alles door de ogen van succesvol advocate en echte power woman (Saab cabrio) Eve (Tilda Swinton), die zoveel neurotische seksuele fantasieën heeft, dat die verstoorde vrouwelijkheid in de wereld om haar heen best projectie zou kunnen zijn. Er zijn nog wat diffuse incest-herinneringen, maar dan is de kijker die niet vanaf aanvang in een eigen vooroordeel bevestigd wilde worden, waarschijnlijk al lang afgehaakt.

Female Perversions wil te veel, vergelijk hem met de nu in de bioscopen roulerende Claire Dolan van Lodge Kerrigan, die voor een deel dezelfde vragen omtrent vrouwelijkheid, macht en seksualiteit aan de orde stelt en de vergelijking valt in het voordeel van die laatste film uit. Alhoewel Tilda Swinton minstens even fascinerend is om naar te kijken als Katrin Cartlidge.

Female Perversions (Susan Streitfeld, 1996, VS/Duitsland), zondag, ARD, 23.30-1.20u.

NRC Webpagina's
10 APRIL 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)