U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
Pensioendesk - Doe de Pensioencheck
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Cebit '99 (officiële site)


Schreeuwen om aandacht op Cebit


'Internet' en 'draagbaar' zijn de modewoorden op 's werelds grootste computerbeurs in Hannover ,,Je staat hier voor je image.''

Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT

HANNOVER, 20 MAART. Bezitters van een step of een camper prijzen zich gelukkig op de Cebit in Hannover, 's werelds grootste computerbeurs. De step is handig voor wie de benen wil sparen op de 400.000 vierkante meter beursterrein waar tot woensdag aanstaande 7.341 telecomondernemingen, softwaremakers en informaticabedrijven hun waren aanprijzen. De camper is nodig voor diegenen onder de verwachte 700.000 bezoekers die geen kamer hebben kunnen vinden in één van de al maanden volgeboekte hotels van Hannover en omgeving.

De West-Europese markt voor informatie- en communicatietechnologie groeit razendsnel dankzij toenemend Internetgebruik, de populariteit van de zaktelefoon, goedkope pc's en (in elk geval tot voor kort) bedrijfsmatige opdrachten voor oplossing van het millenniumprobleem. Die trends vertalen zich op het beursterrein van Hannover (volgend jaar toneel van de Wereldtentoonstelling) in 28 hallen vol aanbieders die schreeuwen om aandacht. Dat gebeurt met grote stands in opzichtige kleuren. Deutsche Telekom heeft zelfs een een hele hal voor zich opgeëist. Microsoft trekt de aandacht met vier half open bioscoopzalen waar onder meer proefversies worden gedemonstreerd van het nieuwe softwarepakket Office2000 (kantoortoepassingen, op de markt in juni) en het ambitieuze besturingssysteem Windows2000 (steeds opnieuw uitgesteld).

Veel trots getoonde nieuwe producten zijn draadloos en kunnen contact maken met met Internet. Motorola, dat een zaktelefoon introduceert die niet veel groter is dan een luciferdoos, verwacht dat in de toekomst alle mobiele telefoons van een Internetverbinding voorzien zullen zijn. Het Finse telecombedrijf Sonera lanceert een SIM-kaart (het hart van een GSM-telefoon) die identificatie van gebruikers mogelijk maakt. Opmerkelijk genoeg gebeurt dit zonder een spoor van het protest waarmee eerder dit jaar een vergelijkbaar initiatief voor Intels microprocessoren werd begroet. Philips brengt een telefoontje dat als belangrijkste extra's beschikt over speledingetjes zoals een euro- omrekenaar, een stopwatch en een electronische horoscoop. De opvolger van Philips' zaktelefoon voor de top van de markt (Genie) laat nog altijd op zich wachten. Omdat Philips zeker wil zijn dat het nieuwe toestel niet , zoals eerdere modellen, mankementen vertoont volgt de introductie pas deze zomer.

De opstelling van Philips (700 mensen, kosten zeker tien miljoen) behoort met een oppervlakte van bijna een voetbalveld tot de grotere. Philips trekt de aandacht met een trendy show. Lasca, een metershoge figuur die niet alleen in naam veel lijkt op spelletjesheldin Lara Croft fleurt de presentatie op van de Nino500, Philips eerste zakcomputertje met Microsofts compacte besturingssysteem Windows CE in kleur. ,Sexy, is ze niet?'', zegt een pr-medewerkerkster op de stand. ,,Wij moeten meer jongeren aanspreken.'' Niet iedereen kan zich zo'n locatie permitteren. VLSI Technology, het chipbedrijf dat gistermorgen een bod van Philips heeft afgewezen, heeft een piepklein kraampje temidden van andere Amerikaanse bedrijven. Het bedrijf heeft bezoek van J. van Eersel, manager bij Simac-dochter Allied Data (modems) en afnemer van VLSI.

Van Eersel: ,,Aha, daar heb je de Philipsstand zei ik nog, maar daar werd niet om gelachen.'' Toch toont een Franse VLSI-medewerker zich niet vijandig: ,,Ik geloof niet dat mensen bij VLSI iets tegen Philips hebben'', zegt hij. ,,Ze zullen toch de belangen van de werknemers moeten respecteren. Die zijn het belangrijkste bezit van een bedrijf als het onze.''

Van Eersel van Allied Data is voor het zevende jaar op Cebit en voor het eerst met een eigen opstelling. ,,Wij hadden eigenlijk in één van de hallen voor datacommunicatie willen staan'', zegt hij. ,,Maar die waren vol. Nu zijn we in een andere hal gedropt.''

Allied Data betaalt voor zeven dagen 300 Duitse mark per vierkante meter. ,,Je wordt helemaal uitgekleed'', zegt Van Eersel. ,,Ze vragen 200 Duitse mark voor het huren van een plant. Vanmiddag kwam nog een mannetje 800 mark innen, omdat we het water hadden aangesloten. Maar ja, je moet er zijn. Je staat hier voor je image.''

NRC Webpagina's
20 MAART 1999



( a d v e r t e n t i e s )
Primafoon - Volop voorjaarsvoordeel

QuickNet - Why wait ...

Domicilie Cover

Domicilie,
voor wie zich vestigt
in het buitenland.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)