U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
Robeco advies
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Amsterdam Arena


Onenigheid over het EK 2000


Arena-directeur J. Gaasterland is niet van plan zijn stadion leeg op te leveren voor het Europees kampioenschap voetbal. De accommodatie in Amsterdam heeft vijf wedstrijden toegewezen gekregen van de organisatie Euro 2000.

Jan Gaasterland/Foto Bas Czerwinski
Jan Gaasterland/Foto Bas Czerwinski

Volgens de voorwaarden moeten alle stadions die tijdens het EK in Nederland en België worden gehuurd vrij zijn van reclame- uitingen. Bovendien dienen alle zitplaatsen en loges geheel ter beschikking te staan van de organisatie. Vooral dat laatste levert problemen op in de Amsterdam Arena. Zesduizend van de beschikbare 51.200 plaatsen zijn in het bezit van 2.200 certificaathouders. Deze personen of bedrijven hebben het eerste recht op kaarten voor gewone zitplaatsen, business-seats of skyboxen. Zij leverden tezamen met een bedrag van 65 miljoen gulden een groot aandeel in de bouwsom van 280 miljoen gulden.

Gaasterland wil dan ook de certificaathouders niet van hun plaatsen jagen. ,,We respecteren hun rechten. De certificaathouders moeten in ieder geval in de gelegenheid worden gesteld de wedstrijden bij te wonen. Er zijn wat schuif-scenario's mogelijk. Maar de boxen, de lounges en de terrasjes zijn eigendom van bedrijven en particulieren. Daar heeft de Arena geen enkele zeggenschap over. Voor de finale van de Champions League van vorig seizoen werden in overleg enkele skyboxen beschikbaar gesteld. Maar het was voor de eigenaren wrang te moeten constateren dat diverse boxen tijdens de wedstrijd leeg stonden. Een aantal gasten wilde gewoon op de tribune zitten. Zoals premier Kok en prins Willem Alexander.''

Ook is Gaasterland verplicht de acht founders, die in totaal 45 miljoen gulden bijdroegen aan de bouw van het stadion, recht te geven op plaatsbewijzen. Het gaat om bedrijven als Philips, Grolsch, ABN Amro en KPN Telecom. Zij leverden ieder een aandeel van minimaal vijf miljoen gulden aan de bouwkosten, Philips zelfs het dubbele. ,,Daarnaast hebben wij onlangs van dit bedrijf twee videoschermen gekregen die uniek zijn in de wereld'', aldus Gaasterland. ,,Moet ik die mensen voor het hoofd stoten? Daar heb ik geen zin in. Ook voel ik er niets voor om plaatsen af te kopen. Het gaat niet om geld. Men wil de wedstrijden bijwonen. Nationale en internationale organisaties als KNVB, UEFA en FIFA moeten beseffen dat nieuwe stadions zonder rechten niet meer bestaan. De ultieme faciliteiten die in de Arena zijn gecreëerd kun je alleen bereiken door relaties met bedrijven. Ook de bouw is moeilijk zonder steun van dit soort sponsors.''

Euro 2000 heeft volgens Gaasterland pas twee basiscontracten afgesloten met twee van de vier Nederlandse stadions die deelnemen aan het EK van volgend jaar: de accommodaties van PSV en Feyenoord. Met het Gelredome en de Arena zijn gesprekken gaande. ,,Maar ook met Eindhoven en Rotterdam moet nog een gigantisch aantal zaken worden geregeld'', aldus Gaasterland die namens Arena zitting heeft in de stichting Area, het samenwerkingsverband van de vier stadions. ,,Vroeger was het zo dat een club vroeg: 'Kan ik die bak even van je huren?' En dan gaf je de sleutel. Die tijd is voorbij. De organisatie voor de finale van de Champions League heeft een half jaar gevergd.''

De Amsterdam Arena is maar nauwelijks bekomen van de schok dat de finale van het EK 2000 werd toegewezen aan De Kuip in Rotterdam. ,,Dat besluit heeft bij mijn personeel een hoop frustraties gewekt. Gelet op de verschillen in accommodatie vonden zij het onlogisch. Maar ik vind het een begrijpelijke beslissing van Euro 2000 als de gemeente Rotterdam vijf miljoen wil betalen voor één wedstrijd. Dat Amsterdam deze publiekstrekker voor de stad niet nodig heeft en geen behoefte voelt zoveel gemeenschapsgeld te steken in een finale, daar kan ik begrip voor opbrengen.''

Aan de beperkingen die Euro 2000 van de Arena krijgt opgelegd kan het in de optiek van Gaasterland niet hebben gelegen. ,,Die gelden ook voor De Kuip, Eindhoven en zeker het Gelredome. Wij kregen van de organisatie voor de Champions League-finale een 8,5, het hoogste waarderingscijfer aller tijden. Er was alleen een rel om een reclamebord van Opel dat voor de hospitality-tent stond van Ford. Maar daar hadden wij niets mee te maken. Er is met Euro 2000 voorafgaand aan de finale keuze nooit gesproken over de voorwaarden van de huurovereenkomst. We hebben in januari '98 ons bidbook ingediend en pas sinds eind vorig jaar praten we weer met elkaar.''

De economie van de Amsterdam Arena

Met dat gras is het altijd lachen


Behalve in Miami is er geen stadion ter wereld dat winst maakt, zegt directievooorzitter Jan Gaasterland van de Amsterdam Arena. Zijn eigen stadion zou wel eens het tweede kunnen zijn dat dat kunststukje vertoont. Over de marktwaarde van skyboxen en Ajax, de gierigheid van Pavarotti, en natuurlijk het gras.

Door Erik Oudshoorn

Waar hij ook komt in de wereld, van Singapore tot Canada, wanneer hij zich presenteert als de directeur van de Amsterdam Arena klinkt steevast de vraag: ,,Hoe is het met je gras?'' Jan Gaasterland heeft er mee leren leven en van de nood een deugd gemaakt. ,,Een speech begin ik vaak met het woord gras. Dan heb je meteen de lachers op je hand.''

Vanuit de koninklijke loge kijkt hij nu neer op een donkergroen biljartlaken. ,,Een schoonheid toch? Misschien hebben we momenteel wel de mooiste mat van Europa. De Arena heeft na een moeizaam begin helemaal geen grasprobleem meer. Van vergelijkbare stadions in Amerika hebben we inmiddels geleerd dat het heel normaal is om drie nieuwe matten per jaar te leggen. Ook in Europa zie je dat gebeuren in bekende stadions. Zoals het San Siro in Milaan of Camp Nou in Barcelona. Van San Siro weet ik dat ze ook twee per jaar de grasmat vervangen. Maar de Arena heeft kennelijk ten aanzien van het veld een negatief imago gekregen en dat neemt soms draconische vormen aan.''

De kosten voor een nieuwe mat, die tegenwoordig in de Arena een betere kwaliteit heeft door dikkere zoden, worden steeds lager. ,,Voor de eerste grasvervanging moesten we 3,5 ton betalen. Nu kan het al voor minder dan 2,5 ton. In onze begroting hadden we trouwens al twee nieuwe matten per jaar opgenomen.'' Niettemin zoekt de Arena, dat licht en wind ontbeert voor gezonde groei van grasvezels, naar een mat met een permanent karakter. ,,Over vijf, zes jaar zal de UEFA [Europese voetbalunie] heel veel soorten gras accepteren. Wij experimenteren binnenkort in de gracht van het stadion met een combinatie van kunstgras en echt gras. Er bestaat ook kunstgras dat is gebed in zand en rubber. De trainer mag dan met meer of minder rubber de flexibiliteit bepalen. In Amerika hebben we vorig jaar stadions bekeken waar ze met kunstgras werken dat echt gras benadert. Dat bijvoorbeeld geen schroeiplekken op de huid veroorzaakt bij slidings. Ik wil niet zeggen dat dit allemaal zaligmakend is, maar ik geloof er heilig in dat wij de ideale mat zullen vinden.''

Het alternatief van het Gelredome, waar de grasmat in een grote bak over een rails naar buiten en naar binnen wordt geschoven, wijst Gaasterland van de hand. ,,Een mooi maar kritisch systeem. Een millimeter afwijking in de schuiflade [het veld weegt elf miljoen kilo] kan al fataal zijn. Ze dachten het aanvankelijk in acht uur te kunnen doen, nu is er al twee keer 24 uur voor nodig om het veld weer op zijn plaats te krijgen. Het systeem heeft bovendien 12 miljoen gulden gekost. Als je die investering moet afschrijven in de exploitatie dan kunnen wij daar tien nieuwe velden per jaar voor leggen.''

De hoofdbespeler van het veld, Ajax, zorgt in de Nederlandse huiskamers voor ten minste zoveel discussiestof als het veld. De terugval van de eens zo trotse Europa-Cupwinnaar heeft de aantrekkingskracht van de Arena nog in geen enkel opzicht aangetast. De ministers Jorritsma en Dijkstal zijn vaste bezoekers. ,,Jorritsma is een gezellig mens, heeft ook verstand van voetbal. We missen hier het fenomeen Terpstra. Nu haar stemgeluid op de tribune ontbreekt valt dat op.''

Maar vooral ook het bedrijfsleven blijft in de Arena een modern marktplein zien. Althans, dat probeert Gaasterland duidelijk te maken in een rondleiding langs de riante skyboxen. ,,Als je exploitatie voor zeventig procent afhankelijk is van Ajax, zoals met de Arena het geval is, zit ik vanzelfsprekend met een rustiger gevoel op mijn stoel wanneer het elftal beter draait. Aan de andere kant: bedrijven die een skybox kopen zien dat als een investering voor de langere termijn. Ze gaan er vanuit dat als Ajax het nu slecht doet, het volgend jaar wel weer beter gaat. Daarvoor zit er te veel kapitaal en visie achter de club.''

Een deur zwaait open en Gaasterland toont een zogenoemde sky-lounge, gebouwd in een van de hoeken van het stadion. Deze ruimte, waarvan er nóg enkele komen, levert drie miljoen gulden op. De skyboxen met barretjes en een balkon zijn nog steeds zeer gewild in het bedrijfsleven. ,,De marktwaarde is ruim verviervoudigd. Wie ooit een skybox kocht voor een kwart miljoen kan er nu 1,2 tot 1,4 miljoen voor vangen. De afgelopen jaren zijn er pas vier van eigenaar verwisseld. Zo gaat het ook met de E-certificaten die destijds zijn gekocht door de ouwe getrouwe Ajax-fans. Deze tribuneplaatsen hebben ooit 2.500 gulden gekost en gaan nu weg voor 4.500 tot 5.000 gulden. Wat betreft de seizoenkaarthouders verwacht ik dat wij ook volgend seizoen weer zijn uitverkocht.''

Optimistische geluiden dus in een hypermodern prestige-object dat in zijn eerste boekjaar ('96/'97) een verlies leed van bijna tien miljoen gulden en in het tweede ('97'/'98) voor 1,9 miljoen gulden in de rode cijfers uitkwam. Dat resultaat wordt ook voor het derde boekjaar verwacht. ,,Na een moeilijk begin waarin we veel extra kosten hebben gehad door de opening en noodzakelijke extra investeringen, kunnen we nu spreken van een gezonde bedrijfsvoering'', vindt Gaasterland. ,,We zijn een zorgvuldig huisvader van besteed overheidsgeld en investeringen van andere aandeelhouders. In de emissieprospectus is vermeld dat we binnen vijf jaar de nullijn zouden bereiken. Dat lijkt nu haalbaar. Let wel, behalve in Miami ken ik geen stadion in de wereld dat winst oplevert. We werken met 75 procent eigen vermogen en 25 procent geleend geld. De afschrijving is zeven, acht miljoen gulden per jaar. In de komende tien jaar willen we voor 35 tot 40 miljoen gulden aan nieuwe bouwprojecten uitvoeren.''

Gaasterland stipte het al aan, de rol van Ajax is in zijn financiële huishouding van evident belang. De voormalige voetbalvereniging uit De Meer betaalt een minimale huursom van 6,9 miljoen gulden per jaar voor het gebruik van kantoren, kleedkamers en veld. Daarnaast is in de huurovereenkomst een extra bedrag opgenomen dat is gebaseerd op een percentage van het aantal toeschouwers. In de praktijk betaalt Ajax hierdoor aanmerkelijk meer omdat het voortdurend in een vol stadion speelt.

Na de beursgang van de club ontstond het gerucht dat Ajax de opbrengst van de aandelen (120 miljoen gulden) wilde uitzetten om tezijnertijd de Arena op te kopen. ,,Van Praag heeft daarover gezegd: 'voorlopig zie ik daar geen reden toe'Unusable KERN.AMOUNT '', weet Gaasterland zich te herinneren. ,,Ik denk dat het voor Ajax momenteel om organisatorische redenen niet zinvol is om de exploitatie van het stadion over te nemen. De huurprijs kan ook niet de aanleiding vormen om dat te doen. Het wordt moeilijker als Ajax geen Champions-Leaguewedstrijden speelt, dat scheelt een hoop inkomsten voor Ajax en de Arena.''

Toch verwerpt Gaasterland de gedachte dat Ajax ooit eigenaar wordt van de Arena niet helemaal. ,,Op de lange termijn moet je niets uitsluiten. Al zal er nog heel wat water naar de zee gaan voor dat het zover is. Waar moet je immers vanuit gaan bij de vraagprijs. De commerciële waarde? De nieuwwaarde, die organiek 280 miljoen gulden bedroeg? Of de economische waarde? Ik vind persoonlijk dat laatste.''

Het aantal popconcerten liep vorig boekjaar terug van tien naar één. Volgens Gaasterland als gevolg van het feit dat heel weinig artiesten een wereldtournee koppelden aan het uitbrengen van een nieuwe cd. Dit jaar wordt er veel goed gemaakt. Céline Dion treedt op, evenals The Backstreet Boys. Marco Borsato luidt op oudejaarsavond het nieuwe millennium in. Wie bereid is 300 tot 600 gulden neer te leggen voor een kaartje, kan het concert bijwonen. ,,Die prijzen zijn niet door ons bepaald'', benadrukt Gaasterland, ,,maar door het managementbureau van Borsato en organisator Mojo die voor deze gelegenheid met elkaar samen werken. Eten en drank zijn inbegrepen.''

Hoewel er steeds veel kritiek is geweest op de akoestiek in de Arena, blijft het stadion volgens Gaasterland in trek als megatheater voor topartiesten. De Stones wilden graag een T-shirt van Ajax toen ze hoorden dat de Arena de thuishaven was van de voetbalclub. Die werden haastig vervaardigd met hun namen erop. The Backstreet Boys mochten in de Arena basketballen toen ze optraden in Gelredome en beloofden te zullen terugkeren voor een concert. En de akoestiek? ,,Er zit een echo in het stadion, maar die kan door technische apparatuur worden weggenomen. Pavarotti wilde daar geen extra investering voor doen, met als gevolg dat zijn stem op sommige plekken met een vertraging van vijf seconden twee keer hoorbaar was. Wij vragen nu garanties voor het gebruik van perfecte apparatuur. Dat schrikt niemand af.''

De Arena zoekt het in de toekomst steeds meer in grootschalige evenementen. ,,We hebben hier een keer 45.000 Volkswagenbezitters op bezoek gehad en 20.000 wederverkopers van Herba-life [afslankmiddel]. De mens vereenzaamt achter het scherm van zijn pc'tje. Bij dit soort gebeurtenissen kan men elkaar weer opzoeken.''

NRC Webpagina's
18 MAART 1999

Amsterdam Arena

Activiteiten: voetbalwedstrijden, concerten en andere grootschalige evenementen

Capaciteit: 51.300 toeschouwers

Activiteiten 97/98: 49 evenementen met 1.675.000 toeschouwers, en 160.000 rondleidingen

Opbrengsten 97/98: 37,051 miljoen gulden

Verlies 97/98: 1,9 miljoen gulden

Personeel: 422 (inclusief uitzendkrachten en stewards)



( a d v e r t e n t i e s )
Primafoon - Volop voorjaarsvoordeel

Domicilie Cover

Domicilie,
voor wie zich vestigt
in het buitenland.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)