U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
Robeco advies
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Nedlloyd

P&O Nedlloyd



Nedlloyd kiest voor scheepvaart

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 18 MAART. Nedlloyd gaat zich na de verkoop van zijn Europese distributiepoot ETD volledig richten op de containervaart, waarin het zijn activiteiten heeft ondergebracht in een joint-venture met de Britse rederij P&O.

Bestuursvoorzitter Leo Berndsen gaf daarmee vanochtend min of meer toe dat Nedlloyd daarmee in feite ophoudt als zelfstandige Nederlandse onderneming te bestaan. Nedlloyd houdt na de verkoop van ETD aan de landkant alleen nog Mammoet Transport (zware ladingvervoer) over. Dat bedrijf zorgt voor een omzet binnen Nedlloyd van 350 miljoen. Nedlloyd heeft bovendien nog een belang van ruim dertig procent in overslagbedrijf Europe Combined Terminals (ECT). Martinair is inmiddels verkocht aan KLM, hoewel Brussel zich over deze transactie nog steeds beraadt.

Hoe belangrijk ETD was voor het transportconcern, bleek uit de jaarcijfers die Nedlloyd vanochtend publiceerde. Terwijl de Europese distributiepoot een bedrijfsresultaat realiseerde van 64 miljoen gulden, maakte Nedlloyd als concern een verlies uit normale bedrijfsvoering van 5 miljoen gulden, tegenover een winst in 1997 van 32 miljoen. Door een positief saldo van baten en lasten resteerde over 1998 een nettowinst van 64 miljoen gulden. Niettemin sprak Berndsen over de verkoop van EDT als ,,een bewuste keuze''. ,, Ons uitgangspunt was om zowel aan de zee- als de landkant een topspeler in de markt te zijn. Bij Europees Transport en Distributie kon dat niet op eigen kracht, want daar waren wij te klein voor. In de containervaart behoren we met P&O wel tot de wereldtop.''

Ook P&O-bestuurder Tim Harris toonde zich verguld met de overeenkomst. P&O Nedlloyd behoort met het Deense Maersk en Evergreen tot de belangrijkste containerrederijen ter wereld. Door de verkoop van Nedlloyd van de landpoot zou P&O Nedlloyd op termijn als zelfstandige onderneming naar de beurs kunnen worden gebracht. Plannen die in Engeland al geruime tijd leven. Ondanks het feit dat de containerprijzen ook het laatste jaar weer met ruim vijf procent zijn gedaald, heeft P&O Nedlloyd vooral in het tweede halfjaar van 1998 uitstekend gedraaid. Het operationele resultaat was in die periode 85 miljoen dollar positief, tegenover een verlies van vier miljoen dollar in de eerste zes maanden van 1998. Dat het totale bedrijfsresultaat over 1998 twee miljoen verlies opleverde, kwam door de afboeking op verkoop van schepen en voorzieningen voor het vlootpersoneel bij P&O dat 300 Engelse zeelieden heeft vervangen door Filippijnen.

De boekwinst die Nedlloyd op de desinvestering van ETD maakt bedraagt 600 miljoen. Nedlloyd wil hiermee de schuldpositie van het bedrijf saneren met de aflossing van een converteerbare obligatielening. Ook de inkoop van eigen aandelen is volgens Berndsen een optie. Beleggers reageerden vanochtend enthousiast op de voorgenomen verkoop van ETD. Tegen het middaguur noteerde het aandeel 17,50 euro, een stijging van 5,50.

NRC Webpagina's
18 MAART 1999



( a d v e r t e n t i e s )
Primafoon - Volop voorjaarsvoordeel

Domicilie Cover

Domicilie,
voor wie zich vestigt
in het buitenland.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)