|
|
|
NIEUWSSELECTIE KPN
|
KPN ziet forse val van nettowinst
Door een onzer redacteuren
Dat is vanochtend bekend gemaakt door volgens bestuursvoorzitter W. Dik. KPN zal dit jaar de gevolgen voelen van hogere investeringen in zijn netwerk en prijsmaatregelen van toezichthouder Opta (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit). Financieel bestuurder C. Griffioen sprak vanmorgen van ,,een tijdelijke dip'' in de resultaten. ,,Het zou mooi zijn als de internationale activiteiten de dip hadden kunnen opvangen. Maar dat gaat nog twee jaar duren.'' KPN verwacht dat de winst over twee drie jaar weer zal zijn teruggekeerd op het huidige niveau. Beleggers reageerden vanmorgen teleurgesteld op de vooruitzichten. Het aandeel noteerde kort voor het middaguur een verlies van rond vier procent. Voor aftrek van een reorganisatievoorziening van 800 miljoen (netto 520 miljoen) realiseerde KPN in 1998 een stijging van het resultaat met 5,5 procent tot ruim 2 miljard gulden. De voorspelde winstgroei van 2 tot 4 procent in het afgelopen jaar werd daarmee overtroffen. Dik verklaarde vanmorgen dat KPN voet aan de grond wil krijgen op de Engelse markt. Als uitvalsbasis daarvoor zal het (nog uit te breiden) belang worden gebruikt dat KPN heeft in het Ierse Telecom Eirean. Volgens Dik waren met KPN's scheidende Amerikaanse partner AT&T afspraken gemaakt over de verdeling van de Britse markt. AT&T heeft gekozen voor een alliantie met British Telecom. ,,Nadat de samenwerking met AT&T in juli 2000 is beëindigd ligt de toetreding tot Engeland voor ons open'', aldus Dik. ,,Misschien wel eerder.'' KPN profiteerde in 1998 van een sterke groei van het telefoonverkeer met 23,3 procent. Daar stond een prijsdruk van 11 procent tegenover. Het nationale verkeer groeide met 11,4 procent, 40 procent hiervan valt toe te schrijven aan Internet. De prijsdruk in nationale telefonie bleef beperkt tot 1,1 procent. Mede omdat de eerste Opta-maatregelen in 1999 ten volle worden gevoeld verwacht KPN in het lopende boekjaar een prijsdruk van tenminste 4 tot 5 procent in nationaal telefoonverkeer. In het internationale en mobiele telefoonverkeer was de prijsdruk met ruim veertig procent veel groter dan in het binnenland. In mobiele telefonie wist KPN de prijsdruk te compenseren door een miljoen nieuwe klanten te winnen en een verkeersgroei te realiseren van ruim 42 procent. Volgens Dik haalde KPN in 1998 zes van de tien nieuwe mobiele bellers als klant binnen. Hij verwacht dat het aandeel van KPN ondanks de komst van drie nieuwe mobiele aanbieders in 1999 nog altijd een op twee zal zijn. Het gaat nog twee jaar duren voordat de buitenlandse activiteiten bijdragen aan de winst.
|
NRC Webpagina's
Domicilie,
|
Bovenkant pagina |