U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Showroom voor Pentium III (Intel)

Big Brother Inside
(actie van privacy-organisaties tegen Intel)

Dossier Computer Beveiliging - Privacy


Monsteroffensief Intel voor promotie Pentium III-chip


Intel trekt ruim een miljard gulden uit voor de promotie van de Pentium III-processor. De nieuwe chip heeft een persoonlijk identificatienummer, dat handelen via Internet veiliger moet maken. Tegenstanders vrezen voor inbreuk op privacy.

Door onze redacteur MARIE-JOSÉ KLAVER

BRUSSEL, 27 FEBR. Met een promotiecampagne van 300 miljoen dollar is afgelopen week de nieuwe Intel-processor Pentium III in de Verenigde Staten en Europa geïntroduceerd. Intel, 's werelds grootste chipfabrikant, spaart kosten noch moeite om de nieuwe chip, die vooral is ontworpen voor multimedia- en Internettoepassingen, aan de man te brengen. In de VS worden populaire soaps als Frasier en Friends onderbroken voor Intel-commercials en in Nederland worden consumenten via radiospotjes uitgenodigd om vandaag naar de computerwinkel te gaan voor een demonstratie van de Pentium III. Voor de technische samenwerking met PC-fabrikanten, softwareproducenten en elektronische uitgevers heeft Intel, dat de afgelopen twee jaar 26 miljard gulden winst heeft gemaakt, nog eens 600 miljoen gulden uitgetrokken.

Logo Pentium III chip

Logo van de Pentium III-chip van Intel.

Ongeveer 70 Nederlandse journalisten werden gisteren in luxe touringcars vol zoete broodjes naar Brussel vervoerd, waar Intel- vice president Mike Aymar de Pentium III zal demonstreren. Geluid, video en driedimensionale beelden worden met de nieuwe Pentium-processor beter weergegeven, legt Aymar uit. Op het projectiescherm is weinig te zien van de vermeende kracht van de Pentium III. De beamer is nog niet geoptimaliseerd voor de processor. Aymar - duidelijk gewend aan Amerikaanse technologische perfectie - verontschuldigt zich een paar keer voor de slechte weergave van zijn presentatie.

De Europese marketingcampagne, die ongeveer 200 miljoen gulden kost, is vooral gericht op Internetgebruikers en computerconsumenten. Beide markten groeien volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau IDC in Europa sneller dan in de VS. ,,Europa richt zich nu op Internet en de PC-markt weerspiegelt dit: we lopen op kop met een groei van 21,4 procent in West-Europa (..) Voor Nederland is het groeipercentage 19,7 en voor België 22,3'', aldus Aymar.

Marktleider Intel (in 1998 zat in 79 procent van de personal computers een Intel-chip) gaat ervan uit dat in het jaar 2002 in Europa 223 miljard dollar per jaar aan handel via Internet wordt uitgegeven en in de Verenigde Staten 291 miljard dollar. De nieuwe chip, die wordt geleverd in snelheden van 450 en 500 Megahertz, is vanaf vandaag te koop. Honderden computerleveranciers, van IBM tot Tulip, hebben de Pentium III inmiddels in PC's ingebouwd. De prijzen variëren van 3000 gulden (met een 450 MHz processor) tot 4000 gulden (500 MHz) voor een computer met monitor en toetsenbord. Voor een complete PC met de technisch iets minder geavanceerde Pentium II-chip van Intel betaalt de consument ongeveer 2500 gulden.

Terwijl vice- president Aymar in Brussel het persoonlijke identificatienummer van de Pentium III-processor aanprees als een eigenschap die transacties op Internet veiliger maakt, dienden in Washington enkele Amerikaanse consumentenorganisaties een officiële klacht tegen Intel in bij de Federal Trade Commission (FTC). Het Center for Democracy and Technology, Privacy Rights Clearinghouse en Consumer Action verzoeken de FTC, die toeziet op consumentenbescherming en oneerlijke concurrentiepraktijken, om een verkoopverbod van de Pentium III-chip. Het persoonlijke identificatienummer is volgens de organisaties een schending van de privacy van Internetgebruikers omdat websitebeheerders alle digitale sporen van surfers kunnen volgen. Juriste Deidre Mulligan van het Center for Democracy and Technology verklaarde in de New York Times dat de nieuwe chip ,,de mogelijkheid heeft een uniek identificatiemiddel te worden voor vrijwel iedereen op het Internet'', omdat bijna 80 procent van de PC's een Intel-chip bevat.

Big Brother Inside

Logo van de actie tegen de Pentium III-chip van Intel.

Naar aanleiding van een eerdere boycotactie tegen het bedrijf heeft Intel besloten om PC-producenten een computerprogramma te geven waarmee ze het identificatienummer kunnen uitzetten. De privacy-organisaties vinden dat niet genoeg. Computerleveranciers mogen namelijk zelf beslissen of ze dat programma installeren.

Niet alleen consumentenorganisaties hebben moeite met Intels bijna- monopoliepositie. Over drie weken begint het Amerikaanse ministerie van Justitie een anti-mededingingszaak tegen Intel om te onderzoeken of de chipfabrikant misbruik heeft gemaakt van zijn marktpositie. Volgens enkele computerproducenten, waaronder Compaq en Intergraph, houdt Intel bewust informatie achter over gebruikte technologieën. Andere computerbedrijven beweren dat Intel ze gedwongen heeft patenten op nieuwe technieken af te staan in ruil voor samenwerking met de chipproducent. In april vorig jaar oordeelde een federale rechter dat Intel geen eisen mag stellen aan PC-producenten omdat de chips van het bedrijf als 'noodzakelijke goederen' zoals water en electriciteit beschouwd kunnen worden.


Zie ook:
Big Brother Inside
Amerikaanse Internet-aandelen staan torenhoog. Amerika gelooft in de elektronische handel. Maar hoe staat het met de bescherming van de privacy van consumenten? Volgens de Amerikaanse regering gaat de Europese privacy-wetgeving veel te ver. In de VS protesteren consumentenorganisaties tegen een nieuwe chip van Intel, omdat deze de privacy zou bedreigen.
(27 jan. 1999)

NRC Webpagina's
27 FEBRUARI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)