R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
W E B W E R E L D :
Mensen doen het beter
MARIE-JOSÉ KLAVER
Iets van het oude 'netgevoel', onbaatzuchtige saamhorigheid gekoppeld aan een alternatieve pioniersgeest, is terug te vinden bij de doe-het- zelf-zoekmachine Open Directory. Een kleine 6.500 vrijwilligers proberen sinds juni vorig jaar het Web opnieuw te ordenen in een overzichtelijke thematische index met een zoekfunctie waarmee ook bij AltaVista, Hotbot en veertien andere zoekmachines gezocht kan worden. Tot nu toe zijn 312.229 sites gerecenseerd en geïndexeerd in 40.162 categorieën als kunst, wetenschap en sport. De meeste zoekmachines zijn veranderd in portals, opstapjes naar het web, met veel extra diensten als gratis e-mail en spelletjes. Het indexeren van websites wordt aan robots of een te kleine staf over gelaten. Onder het motto 'humans do it better' wordt bij de Open Directory wereldwijd samen gewerkt aan een nieuwe webindex zonder reclamebanners en gesponsorde zoekresultaten. Iedereen mag meedoen en een categorie onder zijn of haar hoede nemen. De initiatiefnemers van de Open Directory geloven heilig dat onbezoldigde redacteuren met vereende krachten iets kunnen doen tegen de 'link rot' waaraan de oorspronkelijke zoekmachines en webdirectories zijn gaan lijden door de razendsnelle groei van het Net. Helemaal voor het goede doel is Open Directory niet meer. Sinds zondag maakt de index deel uit van Netcenter, de portal van Netscape. Met de alternatieve webindex hoopt het bedrijf, dat reeds tientallen miljoenen dollars in Netcenter heeft geïnvesteerd, de dienst aantrekkelijker te maken. De 'menselijke' zoekmachine past goed bij de andere andere persoonlijke features van Netcenter. Of de vrijwilligers ook gratis voor Netscape (waarde 8 miljard gulden) willen werken, zal de toekomst uitwijzen.
|
NRC Webpagina's
26 JANUARI 1999
|
Bovenkant pagina |