M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Publieke omroep niet bang voor commercieel Net 5
Door onze redacteur YASHA LANGE
AMSTERDAM, 26 JAN. Met een mengeling van respect en verbazing kijkt de publieke omroep naar de lancering van Net 5. Hoe krijgt die Fons van Westerloo het toch voor elkaar? De nieuwe zender gaat pas 1 maart de lucht in, maar toch lijkt de SBS-directeur er nu al in geslaagd op Net 5 een etiket te plakken: een brede kwaliteitszender. ,,Dat is het marketingsucces van het jaar'', zegt Joop Daalmeijer, netmanager van Nederland 1 en directe concurrent van de nieuwe zender van Van Westerloo. Maar binnen de publieke omroep is er ook scepsis. Net 5 maakte gisteren de programmering bekend. De nieuwe zender van het SBS-concern bestaat voornamelijk uit buitenlandse programma's: Brits drama, Amerikaanse series, documentaires van Channel Four, veel speelfilms. Ongetwijfeld mooie televisie, maar de ervaring leert dat een succesvolle zender alleen gebouwd kan worden op een stevig fundament van Nederlandse programma's. En daar lijkt bij Net 5 de schoen te wringen. Het aandeel 'Nederlands product' is vooralsnog beperkt, nog geen vijftien procent van de zendtijd. Er komt een nieuws- en actualiteitenprogramma om tien uur, Morgen gebeurt het, gepresenteerd door Bernard Hammelburg. Maar dat zal moeten concurreren met het journaal en het sportjournaal op Nederland 3. ,,Verdraaid lastig'', volgens Daalmeijer. Daarnaast komt er een spelletje over taal, gaat Rik Zaal bij mensen over de vloer en Max Pam presenteert 'De tafel van Pam'. ,,Daarmee red je het niet'', zegt Daalmeijer. Daar is Van Westerloo zich van bewust, maar de zender moest uit concurrentieoverwegingen zo snel mogelijk de lucht in. En in het budget van 70 miljoen gulden was geen ruimte voor meer Nederlandse programma's. Alleen al het uit de grond stampen van een journaal kost miljoenen. Daarnaast moeten er nog miljoenen in de promotie van Net 5 worden gestopt en moeten kabelmaatschappijen betaald worden. ,,Voor een prestigieuze serie als 'Oud Geld' hebben we geen geld'', vat Van Westerloo het probleem samen. In de toekomst moet er meer Nederlandstalig komen: een kinderprogramma, een programma over het leven van Rijk de Gooijer en een programma over tuinieren door de ,,bekende tuinjournalist'' Bert Huls. Toch zorgelijk voor de publieke omroep? Niet echt, zegt Daalmeijer. Een aantal programma's werd eerder afgewezen door de publieke omroep (Zaal, De Gooijer). Nederland 1 zal wel ,,last hebben'' van Net 5, maar meer dan één procent marktaandeel verwacht Daalmeijer niet te verliezen. Nederland 3 zal, zo blijkt uit intern onderzoek, waarschijnlijk een half procent inleveren. Tom Kamlag, netmanager van Nederland 3: ,,Of de kwaliteit van Net 5 echt zo hoog is, moet nog blijken. Als ik het nu vergelijk, denk ik: het weegt nog niet op tegen wat wij doen.'' En dus zeggen beide netmanagers zelfverzekerd dat ,,meer keuze goed is voor de kijker''. Meer keuze is ook een beetje het idee achter Net 5. De kijker die geen zin heeft in Spoorloos, All you need is love of een RTL4-show, moet op Net 5 een ,,meeslepende'' serie kunnen zien. En die blijven nu vaak op de planken van de BBC of Channel Four liggen. Niet omdat ze slecht zijn, maar omdat er geen ruimte voor is. Van zulke series en de betere films op Net 5 zullen vooral Nederland 1 en 3 hinder ondervinden. Maar ook RTL4 moet zich zorgen maken. Behalve een nieuwe zender starten, gaat Van Westerloo ook SBS6 'herprofileren'. De zender met een marktaandeel van zo'n 13 procent maakte het afgelopen jaar voor het eerst flinke winst: tegen de 20 miljoen gulden. SBS 6 moet nu uitgroeien tot een volwaardige zender, die de slag met RTL4 aangaat. De kinderprogramma's verhuizen naar Net 5, het nieuwe programma Goedenavond Nederland gaat concurreren met de Vijf Uur Show en het Actienieuws vervalt en wordt vervangen door een breder journaal om zeven uur. Daalmeijer: ,,Dat is buitengewoon slim geprogrammeerd.''
|
NRC Webpagina's
26 JANUARI 1999
|
Bovenkant pagina |