R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Easy Rider
EDO DIJKSTERHUIS
Hoofdpersonen Wyatt (Peter Fonda) en Billy (Dennis Hopper) sturen als twee moderne cowboys hun stalen rossen door het ruige woestijnlandschap van het voormalige Wilde Westen op zoek naar het land van vrijheid en gelijkwaardigheid. Hoewel ze hun ideaal inderdaad niet vinden, zijn het landschap, de mensen en de gebeurtenissen in de film tot in hun diepste vezels Amerikaans te noemen. Het geploeter van arme landarbeiders, de kleingeestigheid van zuidelijke 'rednecks', sluimerende rassenhaat en religieus fundamen[- ]talisme liggen dichter bij de realiteit van Amerika dan de idealen die de twee gemotoriseerde nomaden najagen. Ook het abrupte, bloederige lot dat hen wacht past in de Amerikaanse traditie van gewelddadige intolerantie jegens hen die het wagen vrijheid een andere invulling te geven dan materieel welzijn en conformisme. Bij de première deed Easy Rider veel stof opwaaien. De film, die door Hopper en Fonda met eigen middelen buiten het gangbare Hollywood-circuit was gemaakt, vertelde niet het gebruikelijke gestyleerde verhaal met archetypische helden en een happy end, maar een schijnbaar stuurloos relaas over het Amerika van dat moment. Vooral onder het jonge publiek dat net The Summer of Love achter de rug had, was de film een succes. Dit was niet in de laatste plaats te danken aan de rol die de muziek van The Byrds, Jimi Hendrix en Steppenwolf speelt. Behalve met de inhoud experimenteerde Hopper ook met cameravoering en montage. De dynamiek van het leven on the road wordt verbeeld door close-ups van chromen motoronderdelen en lange shots van landschappen die als een waas aan de kijker voorbij trekken. De grofkorrelige beelden van Mardi Grass in New Orleans en de psychedelische slotscène waren indertijd zonder precedent. Toch is ervoor te pleiten dat Hoppers regiedebuut niet in een artistiek vacuum is ontstaan. De romantische idealisering van ruraal Amerika als het verloren paradijs en de onrust van losgeslagen jongeren die door middel van drugsgebruik hun wereld proberen te vergroten en te herscheppen, zijn ook terug te vinden in het werk van Beatnik-schrijver Jack Kerouac en de reisverhalen van John Dos Passos. Easy Rider is behalve een tijdsdocument van de jaren zestig daarom ook een typisch exponent van Amerika's tegencultuur.
Easy Rider (Dennis Hopper, VS, 1969), SBS6, 22.55-00.35u.
|
NRC Webpagina's
15 JANUARI 1999
|
Bovenkant pagina |