R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
American Buffalo
KESTER FRERIKS
Plaats en handeling zijn van grote eenvoud. De rommelwinkel van sjoemelaar Don Dubrow (Franz) aan een stille, lege straat. Auto voor de deur; af en toe het gezicht op de backyard. Ik vind het een dreigende film. Terwijl Dubrow zijn winkel op een ochtend opent komt Hoffman als een tartende zwerver aangelopen, praat op de winkelbaas in zoals alleen Amerikanen dat kunnen. Luister maar eens naar Robert de Niro in Mean Streets. Hoffman acteert geweldig, zijn scherpe gezicht iets overschaduwd door een baard. Verwilderde ogen, lange lokken. Zijn tegenspeler is ogenschijnlijk de gemoedelijkheid zelf, totdat hij een jongen (Sean Nelson) de opdracht geeft de geheimzinnige zwerver te schaduwen. Een gesp met een bizonkop erop, de 'American Buffalo', ontketent het drama. Aan het einde slaat Hoffman het interieur aan gruzelementen. Hij vervloekt de hele wereld, vol diepgewortelde haat. Het is een film over paranoïa en waanbeelden. Toch is Mamets visie dat een film naar een 'ideaal' moet streven geheel gerechtvaardigd. In de laatste scène treedt bij Hoffman de verstilling in. Zijn opgekropte woede is hij kwijt, hij is bevrijd van zijn agressie. Door de louterende regen loopt hij naar zijn auto en rijdt weg, nog een keer voor Dubrow toeterend. Het kan niet anders: hij gaat een nieuw leven tegemoet.
American Buffalo (Michael Corrente, VS'96). Belg.2, 23.45-01.10u.
|
NRC Webpagina's
8 JANUARI 1999
|
Bovenkant pagina |