U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
American Buffalo

KESTER FRERIKS
Het is niet verwonderlijk dat de Amerikaanse toneelschrijver David Mamet de stap van toneel naar film maakte. Zjn bundel essays A Whore's Profession sluit af met een uitgebreide dialoog tussen een student en Mamet zelf. Het onderwerp is het schrijven van scripts en het regisseren van films. Mamet zegt bijvoorbeeld dat 'het najagen van een ideaal' het belangrijkste is in film. In 1996 verfilmde regisseur Michael Corrente het toneelstuk American Buffalo van Mamet. Dustin Hoffman en Dennis Franz (Hill Street Blues, NYPD Blue) vertolken de hoofdrollen. De film is een toonbeeld van pure dialoogkunst. Het is een mooi bewijs van Mamets stelling dat het schrijven van toneelstukken hetzelfde is als 'daydreaming'. Je begint met een idee, gaat daarover mijmeren, slaat zijwegen in en zo ontstaat als het ware vanzelf het stuk.

Plaats en handeling zijn van grote eenvoud. De rommelwinkel van sjoemelaar Don Dubrow (Franz) aan een stille, lege straat. Auto voor de deur; af en toe het gezicht op de backyard. Ik vind het een dreigende film. Terwijl Dubrow zijn winkel op een ochtend opent komt Hoffman als een tartende zwerver aangelopen, praat op de winkelbaas in zoals alleen Amerikanen dat kunnen. Luister maar eens naar Robert de Niro in Mean Streets. Hoffman acteert geweldig, zijn scherpe gezicht iets overschaduwd door een baard. Verwilderde ogen, lange lokken. Zijn tegenspeler is ogenschijnlijk de gemoedelijkheid zelf, totdat hij een jongen (Sean Nelson) de opdracht geeft de geheimzinnige zwerver te schaduwen. Een gesp met een bizonkop erop, de 'American Buffalo', ontketent het drama.

Aan het einde slaat Hoffman het interieur aan gruzelementen. Hij vervloekt de hele wereld, vol diepgewortelde haat. Het is een film over paranoïa en waanbeelden. Toch is Mamets visie dat een film naar een 'ideaal' moet streven geheel gerechtvaardigd. In de laatste scène treedt bij Hoffman de verstilling in. Zijn opgekropte woede is hij kwijt, hij is bevrijd van zijn agressie. Door de louterende regen loopt hij naar zijn auto en rijdt weg, nog een keer voor Dubrow toeterend. Het kan niet anders: hij gaat een nieuw leven tegemoet.

American Buffalo (Michael Corrente, VS'96). Belg.2, 23.45-01.10u.

NRC Webpagina's
8 JANUARI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)