|
|
|
NIEUWSSELECTIE EU
|
H O O F D A R T I K E L :
Overbodige luxe
Over een half jaar is het uit met de pret, althans voor reizen binnen de Europese Unie. Zeven jaar geleden, in 1991, besloten de EU-landen unaniem dat belastingvrij winkelen binnen de interne markt van Europa een anomalie was. Met een lange overgangsperiode om de tax free-winkels de tijd te geven zich aan te passen, werd het belastingvrije winkelen voor reizigers op intra-Europese vluchten en veerdiensten geschrapt. Helemaal verdwijnen zal tax free winkelen niet, want voor intercontinentale vluchten blijft deze folklore bestaan. Sindsdien heeft zich een niet-aflatende lobby van luchthavens, veerdiensten en tax free-winkels ontwikkeld om dit besluit terug te draaien. Alle mogelijke argumenten zijn gebruikt: het economische belang van de sector, het koopplezier van het publiek, de werkgelegenheid van het personeel, het belastingvrije aanbod als vorm van dienstverlening, als onmisbare bron van inkomsten en als wapen in de concurentiestrijd. Dat in tax free-winkels de winstmarges hoog zijn, werd er niet bij verteld. Belastingvrij winkelen beperkt zich tot luchthavens, vliegtuigen en schepen. Wie niet per vliegtuig maar per auto of trein dezelfde reis in de EU maakt, heeft geen mogelijkheid om tax free parfum of sigaretten te kopen bij de railtender of in het wegrestaurant bij de grens. Nu de paspoortcontroles in Schengenland zijn afgeschaft, valt ook niet langer vol te houden dat reizigers werkelijk buiten-territoriaal zijn als ze de tax free-winkel op een luchthaven binnenstappen.
HIERMEE LIJKT de zaak afgedaan, maar dat is niet het geval. Komend weekeinde, op de Europese top van regeringsleiders in Wenen, kan het onderwerp ter sprake komen. Een aantal regeringen zet zich in om het voortbestaan van de belastingvrije winkels te rekken. Het is een vorm van populisme: de Duitse regering verwijst naar de populariteit in Duitsland onder het gewone volk van de zogenoemde 'Butterfahrten', boottochtjes net buiten de territoriale wateren om belastingvrij drank en sigaretten te kunnen inslaan. Volgens een Britse minister vinden burgers handhaving van belastingvrij winkelen het belangrijkste onderwerp op de Europese agenda. De Britten en de Ieren - namens de belangen van de veerdiensten - maar ook Frankrijk, Luxemburg en Spanje willen de rechten van de tax free-winkels handhaven. De overige EU-landen, waaronder Nederland, zien daar niets in en er is unanimiteit vereist om het besluit uit 1991 te heroverwegen. Veel kans dat dit gebeurt is er dus niet en daarmee is een kostbare lobby voor niets gevoerd. De winkels achter de douane op de vliegvelden, de luchtvaartmaatschappijen met hun parfummetjes tijdens de vlucht en de veerdiensten met hun goedkope drank en sigaretten hadden zich beter kunnen toeleggen op aanpassing van hun assortiment, verbetering van de dienstverlening en vooral van hun imago als nep-sjieke illusieverkopers.
|
NRC Webpagina's
11 DECEMBER 1998
|
Bovenkant pagina |