U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
teller
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Plan voor een gratis dagblad op station

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 11 DEC. Samen met de Zweedse uitgever MTG brengen de Nederlandse Spoorwegen in juni volgend jaar een nieuwe krant op de markt die gratis zal worden verspreid op NS-stations. Het dagblad, op tabloidformaat, wordt voornamelijk gevuld met korte nieuwsberichten.

NS en het mediabedrijf Modern Times Group (MTG) in Stockholm hebben daarvoor afgelopen vrijdag een intentieverklaring getekend. Het is de bedoeling dat MTG, dat al soortgelijke bladen heeft in Stockholm, Göteborg, Praag en Boedapest, het dagblad gaat uitgeven.

NS zorgt voor de distributie. De krant moet vóór de ochtendspits op de stations liggen.

De oplage van de nieuwe krant is nog onbekend. Beide bedrijven gaan uit van één miljoen potentiële lezers. ,,We willen onze reizigers de service van een gratis ochtendkrant bieden. Het is een krant voor breed publiek, maar we stellen wel bepaalde kwaliteitseisen. Het moet een onafhankelijke kwaliteitskrant worden'', aldus een woordvoerder van NS.

MTG begon vier jaar geleden met de gratis verspreiding van het dagblad Metro in de ondergrondse van Stockholm en heeft inmiddels een oplage van 260.000 exemplaren per dag. Volgens cijfers van MTG wordt de krant dagelijks door ruim 600.000 mensen gelezen. Het is daarmee de derde krant van Zweden. Het blad verschijnt zes dagen per week en telt dagelijks zo'n 50 pagina's waarvan de helft is ingeruimd voor advertenties. Voor de nieuwsvoorziening maakt de redactie voornamelijk gebruik van nationale en internationale persbureaus. De krant valt op door veel fullcolor foto's.

MTG heeft vorig jaar met succes dezelfde formule toegepast in Göteborg, Praag en Boedapest. De Zweedse editie maakte in 1997 een winst van ongeveer 6 miljoen gulden. Volgens de NS-woordvoerder zal de tabloid zich ook in Nederland volledig moeten bedruipen van de advertentie-inkomsten.

In Zweden heeft het verschijnen van de gratis tabloid geleid tot lagere abonnementsprijzen bij de andere dagbladen. Ook in de drie nieuwe verpreidingsgebieden heeft de krant binnen korte tijd een groot deel van de markt veroverd.

NS en MTG werken de komende maanden aan de verdere invulling van de formule. De woordvoerder kon niet zeggen hoe de onafhankelijkheid van de redactie zal worden geregeld.

NRC Webpagina's
11 DECEMBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)