|
|
|
NIEUWSSELECTIE Airbus
|
Parijs eist zeggenschap over Airbus
Door onze correspondenten
De Duitse partner Dasa vindt dat de Fransen Airbus 'gijzelen'. Directe aanleiding tot de aanvallende opstelling van de Fransen zou de ophanden zijnde fusie tussen Dasa en British Aerospace (BAe) zijn. Volgens Franse en Britse bronnen wordt die fusie mogelijk nog vóór de jaarwisseling bezegeld. De Franse regering heeft zich maandenlang sterk gemaakt voor een drieweg-fusie op civiel en militair luchtvaartgebied. Maar zij legt zich nu, bij monde van premier Jospin vrijdag op de Frans-Britse top in Saint-Malo, neer bij het onvermijdelijke. Duitsers en Britten willen niet wachten tot de herstructurering van de Franse lucht- en ruimtevaartindustrie een feit is. Zij willen niet met de Franse industrie in zee gaan zolang de staat daar de baas is. De verscherping van de situatie kwam vrijdag aan het licht tijdens een aandeelhoudersvergadering van Airbus in Toulouse. Aérospatiale, dat 70 procent van zijn inkomsten uit Airbus krijgt, weigerde de afgesproken evaluatie van het bedrijf beschikbaar te stellen, zoals alle partners in het Airbus-consortium zouden doen. De Fransen wilden eerst de machtsvraag binnen het toekomstige Airbus oplossen. Met steun van zijn regering eiste de directeur van Aérospatiale, Yves Michot, 50 procent in het nieuwe bedrijf. De Fransen zijn bang gemarginaliseerd te worden in het toekomstige Airbus NV: Als Dasa en BAe samengaan hebben zij het met 57,9 procent voor het zeggen in Airbus. Op de Franse eis van 50 procent heeft Manfred Bischoff, president van Dasa en president-commissaris van Airbus, de Fransen 50 procent zeggenschap in het nieuwe Airbus aangeboden. Daarop wilde Michot ook 50 procent van het economische eigendom, in plaats van de 37,9 procent die Aérospatiale nu bezit. Fransen en Duitsers hebben ieder 37,9 procent, BAe 20 procent en het Spaanse Casa 4,2 procent. Op deze tweede, door de anderen niet gehonoreerde eis van de Fransen is de bijeenkomst uit elkaar gegaan. Volgens betrokkenen is de hoop dat Airbus in 1999 nog een zelfstandige NV kan worden daarmee vervlogen. Nu is weer minstens zes maanden uitstel opgelopen. Volgens Airbus-directeur Noel Forgeard is omzetting van Airbus in een NV ,,absoluut nodig'' om in de concurrentieslag met het Amerikaanse Boeing snel genoeg te kunnen reageren. In Frankrijk wordt het staatsbedrijf Aérospatiale onder de vleugels gebracht van het private bedrijf Matra Hautes Technologies, onderdeel van de Lagardère groep. De private vliegtuigbouwer Dassault moet zich daar bij aansluiten. Verder wordt de Franse defensie-elektronica in hoog tempo samengevoegd, waarbij Alcatel een hoofdrol speelt om het staatsbedrijf Thomson-CSF een meer commerciële plaats te bezorgen. Deze herstructurering wil de Franse regering af hebben voordat zij volop aan Europese integratie mee kan doen. Dat Franse proces duurt Britten en Duitsers te lang.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |