U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Van Westerloo: ,,We zijn de BBC aan het leegkopen'

SBS zet nieuw tv-station in tegen publieke omroepen


Met Adriaan van Dis, Brits drama en ,,kwaliteitsfilms' gaat het nieuwe tv-station Net5 concurreren met de publieke omroep.

Door onze redacteur JAPKE-D. BOUMA

ROTTERDAM, 3 DEC. Net5. Zo heet het nieuwe televisiekanaal van SBS Nederland dat op 1 maart 1999 van start gaat. Het station richt zich voornamelijk op de, bij adverteerders populaire, groep vrouwen in de leeftijdscategorie 20-34, en zal vooral gaan concurreren met de publieke omroep. Met hoogwaardig Brits drama, kwaliteitsfilms en documentaires mikt Net5 op ,,de kijker die iets meer hoopt te krijgen dan vermaak en shows'', aldus SBS Nederland-directeur Fons van Westerloo. SBS6 zal zich verder ontwikkelen als een concurrent van RTL4, met groot amusement, sport, nieuws, actiefilms en reality. Voor de avonduren heeft Net5 films aangekocht als Sense and Sensibility, Amistad en Immortal Beloved. Deze zullen worden afgewisseld met Brits drama en detectiveseries. Rond half elf staan Britse comedies gepland, ,,intelligente quizzen' en documentaires, ook overwegend van Britse makelij. ,,We zijn de BBC aan het leegkopen,,, aldus Van Westerloo.

's Ochtends concurreert Net5's ,,vrolijke ochtendprogramma' met RTL4's Koffietijd. Op de latere avond staat een dagelijks informatief programma gepland waarin ,,bekende journalisten' de actualiteit belichten. De naam van Adriaan van Dis circuleert. De Amerikaanse comedy Ally McBeal verhuist van SBS6 naar Net5. Van Westerloo overweegt een deal aan te gaan met het International Documentary Festival Amsterdam.

Mediaplanner Ruud de Langen van Media Direction vindt het riskant te proberen kijkers van de publieke omroepen weg te trekken. ,,Geld zullen ze gaan verdienen met de programma's voor jonge vrouwen, maar in de latere avond heb ik minder fiducie. Een blok als NOVA sloop je niet zomaar.''

Fons van Westerloo ziet wél een gat in de markt nu de publieke omroepen, zo vindt hij, steeds commerciëler worden met kijkcijferkanonnen als Spoorloos, Het Gevoel van, en Opsporing Verzocht. ,,Een substantiële groep kijkers zit helemaal niet te wachten op het gesnotter van de emotietelevisie. Waarom zouden wij dan niet gaan doen wat de publieke omroepen beogen, maar dan écht?''

Hij verwacht dat de publieke omroepen door Net5 en SBS6 samen zeven procent marktaandeel gaan inleveren. De nieuwe zender moet binnen een jaar in de groep 20-49 een marktaandeel van 6 procent kunnen behalen. SBS6 haalt nu 14 procent in die leeftijdscategorie. Van de totale reclamemarkt zullen SBS6 en Net5 samen 25 tot 30 procent gaan bezetten, zo verwacht Van Westerloo. De Langen vindt die schatting veel te optimistisch. Net5 begint op een moment dat de reclame-inkomsten van SBS6 niet verder kunnen groeien. De zender had de laatste maanden ruimtegebrek voor reclamespotjes. Die krapte zal Net5 deels gaan verlichten. Ook de programma's die voorheen niet in het plattere profiel van SBS6 pasten, maar die wel in zogeheten package deals moesten worden afgenomen van producenten, kunnen nu een plaatsje op Net5 krijgen, aldus Van Westerloo. Maar de concurrentie ligt op de loer. Gesprekken om te gaan samenwerken met TV10 strandden op de prijs die het herhaalkanaal vroeg voor kabeldistributie. Nu komt het station zelf op 19 december onder de naam Fox met een nieuwe familiezender op de Nederlandse markt. ,,We moesten het nu wel doen'', aldus Van Westerloo. De naam Net5 is een regelrechte provocatie in de richting van RTL5. ,,Het is geen geheim dat RTL5 niet meer top of mind is bij heel veel kijkers'', zegt Van Westerloo. Hij verwacht dat zo'n twintig man personeel moet worden aangenomen om Net5 in de lucht te brengen. Hij hoopt op een kabeldistributie van 80 procent. Nu nog een programmadirecteur, ,,we zoeken een vrouw', en misschien een programmablad. ,,Iets Humo-achtigs zou mooi zijn.''

NRC Webpagina's
3 DECEMBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)