U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Het zwaartepunt van het nieuwe Tulip zal liggen bij verkoop en marketing

Gedecimeerd Tulip heeft weer iets te vieren


Na een dramatisch verlies van ruim 200 miljoen gulden over de voorbije anderhalf jaar blikt de Bossche computerfabrikant Tulip weer vooruit. Vier procent rendement op de omzet is het streven. Of Tulip dat volgend jaar al haalt? ,,We doen ons best.''

Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT

DEN BOSCH, 2 DEC. Hij heeft op de rand van de afgrond gestaan, maar de Bossche computerfabrikant Tulip bestaat nog altijd. Naast een fabriek die niet meer van Tulip is, en op een hoofdkantoor waar oprichters/directeuren Hetzenauer en Romein zich sinds de surseance niet meer vertoond hebben, presenteerde de nieuwe directievoorzitter Hans van Helden gisteren de cijfers.

Cijfers, en Bossche bollen - want er was, zo meent de Tulipdirectie, ondanks een dramatisch verlies van 205 miljoen over 19 maanden iets te vieren. ,,Het gaat weer goed met Tulip'', zei voormalig Getronics-directeur Van Helden met een stalen gezicht.

Het nieuwe Tulip waarvan Van Helden met financieel directeur Jan Stallinga de contouren schetste, is een uitgeklede versie van de oorspronkelijke onderneming. De fabriek is verkocht aan pc-maker Ingram Micro, dat voortaan als toeleverancier fungeert. Het aantal werknemers, een jaar geleden nog een slordige 700, bedraagt minder dan 250, van wie zo'n 140 in Nederland.

Van Tulips uitgebreide buitenlandse netwerk resteren nog vijf vestingen (België, Italië, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk). Die zijn goed voor omstreeks 70 procent van de omzet en volgens Van Helden alle winstgevend. De totale balans (bezittingen plus schulden) is teruggebracht van 250 naar 150 miljoen gulden en de omzet is bijna gehalveerd. Om quitte te draaien hoeft Tulip 40 procent minder computers te verkopen dan voorheen, vertelde Van Helden gisteren trots. Tulip beperkt zich daarbij tot levering aan bedrijven. Honderdduizend verkochte pc's per jaar is voortaan voldoende voor een break even resultaat.

Ondanks de afslankingsoperatie zijn er grootse plannen. Het door Van Helden gisteren uitgesproken doel van een brutomarge (bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) van vier procent in de komende jaren en een marktaandeel van anderhalf tot twee procent (nu nog geen procent) mag voor een bedrijf dat zeven maanden geleden op sterven na dood was gerust ambitieus genoemd worden. Tulip, dat een lange traditie heeft van gemiste streefcijfers, kan de rendementsbelofte volgend jaar in elk geval nog niet werkelijk breken. ,,Of we [de vier procent] in 1999 halen? We doen ons best'', zei Van Helden alvast.

De verbetering in de financiële resultaten die Tulip voorziet is gebaseerd op een nieuwe rol als ,,spin in het web', waarin het bedrijf met allerlei bedrijven samenwerkt. ,,Tulip ontwikkelt pc's en combineert die met diensten tot maatwerk'', was de kortste samenvatting van de nieuwe strategie die Van Helden gisteren gaf.

Van Helden hoopt de toekomstplannen begin volgend jaar te bekronen met de terugkeer van het aandeel Tulip op de officiële beurs. Het computerbedrijf is daarvan sinds zijn surseance verbannen. Het zoekt nu nog naar een bank die de hernieuwde notering (en de publicatie van het bijbehorende prospectus) wil begeleiden.

Maar wat heeft Tulip partners en klanten nog te bieden? Met tien tot twaalf man op de afdeling research is er reden de ontwikkeling van nieuwe computermodellen waarover Tulip spreekt met een korrel zout te nemen.

Het zwaartepunt van het nieuwe Tulip zal liggen bij de verkoop en marketing. Volgens Van Helden is ,,bijna elke dealer die we hadden teruggekomen'' en is de overheid, altijd een belangrijke klant, blij Tulip als leverancier weer terug te zien.

Misschien kan een Oranjegevoel rond het uit de dood opgestane Tulip bijdragen aan het binnenslepen van nieuwe opdrachten en vinden klanten het imago van brokkenpiloot niet belangrijk. Maar zelfs dan levert Tulip strijd op een zeer concurrerende en overbevolkte markt.

Van Helden: ,,De top-5 van [Europese] producenten verdelen in onze branche vijftig procent van de markt. In de overige vijftig procent heeft de grootste niet meer dan 1,5 tot 2 procent marktaandeel.''

Die tweede helft van de markt is de vijver waarin Tulip wil vissen. Het bedrijf zal er een zware dobber aan hebben om zich temidden van de tientallen aanbieders te onderscheiden.

Voor aanstaand meerderheidsaandeelhouder Begemann is er in elk geval een stevige stimulans om Tulip weer eens wat winst te laten maken. Het bedrijf beschikt over 160 tot 170 miljoen gulden aan compensabele verliezen.

NRC Webpagina's
2 DECEMBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)