NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
Regeerakkoord over het asielbeleid
|
H O O F D A R T I K E L :
Het einde van de illusie
VANDAAG IS BIJ DE asielzoekerscentra ,,een afsprakensysteem'' ingegaan, gekoppeld aan ,,een sobere
basisvoorziening'' voor wie dat wenst. Dat is een nette term voor
wachtlijsten die toegang geven tot legertenten. Het kabinet heeft alsnog
besloten deze noodopvang in te richten na kritiek op het aanvankelijke
plan om asielzoekers op de wachtlijst zelf te laten uitzoeken hoe zij
het hier rooien. De bezwaren van deze volledig vrije variant springen in
het oog. Niet alleen vanuit humanitair oogpunt, maar ook vanuit de zeer
praktische overweging dat de overheid zo alle greep op de asielzoekers
kwijt raakt. Met alle risico's van illegaliteit en criminaliteit.
Hoe heeft het zo ver met Nederland kunnen komen? Een deel van het
antwoord dient zeker te worden gezocht in de stroperigheid van de
Nederlandse asielprocedure. De doorstroming uit de asielcentra is
onvoldoende. En dat is weer voor een groot deel te wijten aan de
omstandigheid dat de procedures zich zeer lang kunnen voortslepen. Hoe
langer de asielzoeker hier is, des te moeilijker wordt het hem of haar
uiteindelijk toch terug te sturen. Ondanks een reeks van beleidsstudies
en -aanbevelingen lukt het maar niet om het zwaartepunt wat meer te
leggen in de eerste fase van de behandeling van een asielverzoek door de
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
HET REGEERAKKOORD kondigt een nieuwe poging aan de kwaliteit van
de eerste beslissing te verbeteren om zo allerlei beroepsprocedures te
voorkomen. In zijn na het kabinetsberaad geopenbaarde noodplan wil
staatssecretaris Cohen (Justitie) de IND uitbreiden met maar liefst
zeshonderd volledige arbeidsplaatsen. Als het werkelijk om
kwaliteitsverbetering gaat, kunnen dat geen uitzendkrachten met een
spoedcursus asielrecht zijn, zodat direct effect niet valt te
verwachten. De IND schiet trouwens weinig op met zeshonderd man meer van
hetzelfde. De vraag is of de werkwijze niet anders dient te worden
ingericht. Het valt te billijken dat een zojuist aangetreden bewindsman
niet alle antwoorden pasklaar voorhanden heeft. Maar Cohen is wel erg
laconiek. Hij laat nadrukkelijk open of hij er uit komt, zelfs als hem
een volle ambtstermijn is vergund. Dat is een opmerkelijke politieke
stijlbreuk met zijn veelgeplaagde voorgangster, mevrouw Schmitz, die
zich soms wel van toezegging naar toezegging leek te slepen. Haar
pijnlijke ervaringen, niet in de laatste plaats met coalitiepartner VVD,
vormen ongetwijfeld een deel van de verklaring van de wijze waarop Cohen
het einde van de illusies uitstraalt.
Toch is het de vraag hoe ver hem dat brengt. Defaitisme is een
gevaarlijke bondgenoot. Maar misschien bereidt Cohen alleen maar het
terrein voor om de werkelijk harde vragen van het asielbeleid aan de
orde te stellen: een quotumregeling en het intrekken van de
vluchtelingenstatus indien de toestand in het land van herkomst
terugkeer mogelijk maakt.
Zie ook:
Asielzoekers naar tenten bij Ermelo (10 oktober 1998)
Profiel over
asielzoekers (NRC Handelsblad 22 augustus 1998)
Nederland geliefd bij asielzoekers (NRC Handelsblad 22 augustus 1998)
'Vergunning asielzoeker niet vanzelf' (NRC Handelsblad 22 augustus 1998)
Bosnische vluchtelingen in Nederland verdeeld over remigratie (NRC Handelsblad 22 augustus 1998)
Asielbeleid Europa blijkt nationale zaak (NRC Handelsblad 22 augustus 1998)
|
NRC Webpagina's
12 OKTOBER 1998
( a d v e r t e n t i e s )
|