U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
( a d v e r t e n t i e )        
Pellegrom
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Shell
Texaco


Alliantie Shell-Texaco in Europa

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 3 SEPT. De oliemaatschappijen Shell en Texaco gaan hun Europese activiteiten op het gebied van raffinage en verkoop bundelen. Het Nederlands-Britse Shell krijgt in de nieuwe onderneming een belang van 88 procent, het Amerikaanse Texaco een belang van 12 procent.

Shell ontkent dat de samenwerking met Texaco, die dit voorjaar ook al tot stand kwam in de Verenigde Staten, de aanzet is voor een volledige overname van Texaco. ,,Texaco hecht waarde aan het overeind blijven van de merknaam'', zegt een woordvoerder van Shell. ,,Een alliantie was de beste vorm'', zegt een woordvoerder van Texaco vanuit Londen. ,,Er zijn geen besprekingen gevoerd over een volledige fusie.''

Vorige week zei Frans de Koning, directeur van Shell Pernis in een interview dat Shell te groot is voor een wereldwijde fusie met een concurrent. Zo'n fusie zou stranden op bezwaren van mededingingsautoriteiten. Shell is in omzet de grootste oliemaatschappij ter wereld, Texaco de nummer zeven.

De voorgenomen alliantie is volgens beide partijen een reactie op de problemen in de olie-industrie in Europa: een stagnerende markt, forse overcapaciteit in de raffinagesector en een moordende onderlinge concurrentie bij verkoop via benzinestations. ,,In Engeland en Frankrijk verkopen supermarkten benzine onder de kostprijs om zo klanten te lokken voor hun winkels'', geeft een woordvoerder van Shell als voorbeeld.

Schaalvergroting is volgens Shell noodzakelijk om de kosten van logistiek, administratie en marketing te verlagen. Het concern wijst op de 'ruilverkaveling' die de afgelopen jaren optreedt in de olie-sector. Vorige maand nam het Britse BP, dat ook samenwerkt met Mobil, het Amerikaanse Amoco over. ,,Op dit moment praten veel oliemaatschappijen met elkaar om te zien hoe de netwerken van raffinaderijen en tankstations geoptimaliseerd kunnen worden'', meldt Shell in een persbericht. ,,Al eerder ruilden ondernemingen delen van hun netwerken om kosten te besparen.''

In Europa krijgt de combinatie in de raffinage en verkoop een marktaandeel van 14 procent. In Nederland zou het marktaandeel uitkomen op 45 procent. Shell heeft in Nederland 780 tankstations, Texaco 557. ,,Maar waarschijnlijk zal een aantal stations worden verkocht of gesloten'', zegt een woordvoerder van Shell. De onderhandelingen zijn vorig jaar begonnen. Als de mededingsautoriteiten geen bezwaar maken, moet de joint venture in de downstream over een jaar operationeel kunnen zijn. De overige activiteiten van de beide moederbedrijven (de up-stream-activiteiten als exploratie) blijven buiten de samenwerking. Het aantal werknemers wordt bijna 30.000, van wie 25.000 van Shell. Shell heeft in Europa meer dan 13.000 pompstations, Texaco bijna 3.000. De merknamen Shell en Texaco blijven bestaan. Shell heeft in Europa zeventien raffinaderijen, Texaco twee (in Rotterdam en het Engelse Pembroke).

NRC Webpagina's
3 SEPTEMBER 1998




( a d v e r t e n t i e s )
SIRE - Doof

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)