U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Best Man

HANS BEEREKAMP
In 1980 maakte de Amerikaanse documentaire Best Boy grote indruk, zoals ook bleek uit een Oscarbekroning en succes in de Nederlandse bioscoop. Vier jaar lang filmde Ira Wohl zijn geestelijk gehandicapte neef Philly, die aan het slot op 53-jarige leeftijd het ouderlijk huis verlaat. Het liefdevolle, intieme relaas schilderde een New-Yorks joods milieu, waarin een moeder niet gemakkelijk haar kind loslaat. Minder dan een jaar nadat Philly naar een woongemeenschap vertrok, stierf zijn moeder.

Van regisseur Ira Wohl is sindsdien weinig meer vernomen. Hij stopte met filmen en werd psychotherapeut in Californië. Een kleine twintig jaar later besloot hij te laten zien hoe het nu met zijn neef gaat. Best Man: 'Best Boy' and All of Us Twenty Years Later is een appendix met veel geringere filmische ambities dan het origineel: eerder documentatie dan documentaire.

Niet alleen draaide dezelfde cameraman (Tom McDonough) veel minder zorgvuldig en geduldig dan hij de vorige keer deed, ook in dramatisch opzicht biedt Best Man minder dan Best Boy. De vraag die de kijker moet boeien is immers nu niet of Philly het zonder zijn ouders zal kunnen redden, maar of hij in het jaar dat hij 70 wordt barmitzvah zal worden. Het doet er niet toe dat dit vehikel voor het drama door de regisseur bedacht is; ook het uit huis gaan in Best Boy werd geëntameerd door Ira Wohl.

Meer dan Best Boy is Best Man een zelfportret van de maker, die toegeeft te streven naar het bij elkaar brengen van zijn versplinterde familie. De joodse religieuze traditie is dit keer geen impliciet neventhema, maar een als alibi dienend hoofdonderwerp. In zekere zin zou je kunnen stellen dat Ira Wohl zijn achterlijke neef gebruikt om zichzelf te vinden, zoals ook in Best Boy de moeder de afhankelijkheid van haar zoon nodig leek te hebben voor haar levensgeluk. Het siert de film dat de maker eerlijk is over zijn motieven, die niet onzuiver zijn.

Met de overdaad aan commentaar en andere verbale toelichtingen kan Best Man toch niet in de schaduw staan van de vorige film.

Het gaat overigens heel goed met Philly Wohl: hij zingt, vliegt, zwemt, spreekt een klein beetje Hebreeuws en is nergens meer bang voor.

Best Boy and All of Us 20 Years Later, zondag, Ned.3, 21.26-22.56u.

NRC Webpagina's
4 EN 5 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)