R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Best Man
HANS BEEREKAMP
Van regisseur Ira Wohl is sindsdien weinig meer vernomen. Hij stopte met filmen en werd psychotherapeut in Californië. Een kleine twintig jaar later besloot hij te laten zien hoe het nu met zijn neef gaat. Best Man: 'Best Boy' and All of Us Twenty Years Later is een appendix met veel geringere filmische ambities dan het origineel: eerder documentatie dan documentaire. Niet alleen draaide dezelfde cameraman (Tom McDonough) veel minder zorgvuldig en geduldig dan hij de vorige keer deed, ook in dramatisch opzicht biedt Best Man minder dan Best Boy. De vraag die de kijker moet boeien is immers nu niet of Philly het zonder zijn ouders zal kunnen redden, maar of hij in het jaar dat hij 70 wordt barmitzvah zal worden. Het doet er niet toe dat dit vehikel voor het drama door de regisseur bedacht is; ook het uit huis gaan in Best Boy werd geëntameerd door Ira Wohl. Meer dan Best Boy is Best Man een zelfportret van de maker, die toegeeft te streven naar het bij elkaar brengen van zijn versplinterde familie. De joodse religieuze traditie is dit keer geen impliciet neventhema, maar een als alibi dienend hoofdonderwerp. In zekere zin zou je kunnen stellen dat Ira Wohl zijn achterlijke neef gebruikt om zichzelf te vinden, zoals ook in Best Boy de moeder de afhankelijkheid van haar zoon nodig leek te hebben voor haar levensgeluk. Het siert de film dat de maker eerlijk is over zijn motieven, die niet onzuiver zijn. Met de overdaad aan commentaar en andere verbale toelichtingen kan Best Man toch niet in de schaduw staan van de vorige film. Het gaat overigens heel goed met Philly Wohl: hij zingt, vliegt, zwemt, spreekt een klein beetje Hebreeuws en is nergens meer bang voor.
Best Boy and All of Us 20 Years Later, zondag, Ned.3, 21.26-22.56u.
|
NRC Webpagina's
4 EN 5 JULI 1998
|
Bovenkant pagina |