U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   S P O R T
 
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
WK '98
Oranje
Rode Duivels
HUMO
Knack Magazine

'Vergiftig Overmars, anders gaat het mis'

Door onze correspondent BIRGIT DONKER
BRUSSEL, 11 JUNI. Op de Brusselse Grasmarkt, niet ver van het centraal station, hing gisteren een metershoog oranje T-shirt over een reclamezuil, met de waarschuwing niet in Nederlandse voetballers te bijten. ,,Honger? Neem liever een Snickers'', luidde de tekst op het inmiddels gestolen shirt. En: ,,Laat ze het in de broek doen, jongens!''

België is in de ban van het WK voetbal - en vooral van de wedstrijd zaterdag tegen Nederland. Vlaamse vrienden begroeten je opeens met ,,hé Ollander, wacht maar tot zaterdag''. Zelfs de voorzitter van de gezaghebbende Commissie voor het Bank- en Financiewezen maakte deze week een toespeling op de naderende wedstrijd. Dat ABN Amro de slag om de Belgische Generale Bank verloor was volgens hem geen 1-0 overwinning voor België. ,,België-Nederland wordt pas over enkele dagen gespeeld.''

Het weekblad Humo vroeg zijn lezers om tips die de Rode Duivels aan een overwinning kunnen helpen. ,,We zeggen de Nederlandse spelers vlak voor de wedstrijd dat er een pak guldens in de kleedkamer ligt'', was één van de aanbevelingen. Opstelling van Marc Dutroux werd ook voorgesteld (,,Hij kan ontsnappen op een onverwacht moment'') of van de zwaarlijvige premier Dehaene (,,in de goal, scoor daar maar eens tegen''). Een lezer uit Brasschaat was met zijn vierjarig zoontje tot de conclusie gekomen: ,,We moeten gewoon één goaltje meer maken dan de kaasbollen.''

Brusselse etalages van bakkers en bloemisten zijn versierd met chocoladevoetballen, rode T-shirts en foto's van ,,les 22 Diables/de 22 Duivels''. Een Nederlandse handelaar heeft het gewaagd zijn zaak vol oranje bloemstukken te zetten en behalve een rode ook een oranje leeuw op zijn winkelruit te spuiten. ,,Nee hoor, geen verontwaardigde reacties'', zegt de Vlaamse verkoopster. ,,De mensen weten dat de eigenaar een Hollander is.''

De laatste oefenwedstrijd van het Nederlands elftal, vorige week tegen Nigeria, was voorpaginanieuws in de Belgische pers, die enigszins schrok van de 5-1 overwinning van Oranje. Hoop en pessimisme wisselen elkaar af in de prognoses van de wedstrijd van zaterdag. ,,De vorige twee duels met Nederland waren ontluisterend voor de Belgen. En toch staat ook het Nederlandse voetbal er slecht voor'', schrijft het weekblad Knack. Maar hetzelfde tijdschrift geeft Belgisch bondscoach Georges Leekens de raad: ,,Vergiftig Marc Overmars. Anders gaan we beroerde tijden tegemoet.''

De WK-koorts laaide in 1986 voor het eerst op in België, toen de Rode Duivels het in Mexico schopten tot de halve finale. Weinig Belgen rekenen daar nu op. Premier en voetbalfan Dehaene, die de Rode Duivels op de voet volgt, hoopt op een tweede plaats in de groep. ,,Want dan moeten ze in Montpellier spelen, waar ik geboren ben, maar sindsdien nooit meer ben teruggekeerd.'' Bedrijven spelen handig in op de 'Duivelsaanbidding'. Brouwerij Jupiler lanceerde een nieuw literblik, met op elk vaatje een afbeelding van een van de Belgische voetballers. De Franse autofabrikant Renault hoopt in België zijn imago op te poetsen, na de veel bekritiseerde sluiting vorig jaar van de fabriek in het Vlaamse Vilvoorde. Nu sponsort Renault het Belgisch elftal en wie vorige maand een Mégane kocht, kan deze terugwinnen als de Rode Duivels op het WK meer dan tien doelpunten maken. Al in de voorrondes van het WK verscheen in bladen de reclame van de Rode Duivel die grijnzend een Edammertje schaaft. Deze satan is het boegbeeld in de campagne van sponsor Gemeentekrediet, die zich 'bankier van de Rode Duivels' noemt. De overwegend katholieke Belgen worden opgeroepen een ,,pact met de Duivel te sluiten''.

Ook de televisie doet mee. In Vlaamse huiskamers herleeft het WK in de VS, vier jaar geleden. Philippe Albèrt, een eenzame Waal in het Belgisch team, schiet via de paal in het Nederlandse doel en de Rode Duivels winnen met 1-0. Het kan nog erger: de kopbal van Georges Grün, waardoor Oranje in 1986 Mexico miste. Canvas, de serieuze zender van de VRT, herhaalt al dagenlang beide doelpunten met op de achtergrond het juichende commentaar van Rik de Saedeleer.

NRC Webpagina's
11 JUNI 1998



( a d v e r t e n t i e )
Oracle - Firesite

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)