M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Oerol-festival op internet
Flessenpost uit Terschelling
door Ine Poppe
Langzaam zink ik naar de bodem van de oceaan, in het blauwgroene water zweeft een dolfijn. De letters 'Real life' flitsen op, er dwarrelen flessen voorbij. Een duik onder water: de entree van de Oerol-website. Verleden jaar was het cultuurfestijn op Terschelling voor het eerst via het internet te volgen. Dit experiment was zo geslaagd dat de Vara in samenwerking met TV3000 de techniek verbeterde om het theaterfestival dit jaar weer via het web toegankelijk te maken. Het internetbedrijf TV3000 deed in het verleden experimenten op de Amsterdamse kabeltelevisie waar de kijker via zijn telefoontoetsen camera's kon besturen of kon praten met mensen uit de studio. William Valkenburg, initiatiefnemer, is een oude bekende van Oerol. Al jaren geleden vulden zijn programma's Oerols eigen radiostation. Nadat Valkenburg een cursus interactieve televisie gevolgd had op de media-academie zag hij vorig jaar een mogelijkheid om zijn ideeën te toetsen tijdens het Oerol-festival. ,,Joop Mulder is erg enthousiast over wat wij op het web proberen te doen, dat sluit aan bij zijn visie op Oerol. In de toekomst zal de kijker/luisteraar veel meer invloed krijgen op wat hij wil ontvangen, en programmamakers moeten nieuwe concepten ontwikkelen. Tijdens Oerol proberen we radio, televisie en het web te mengen.'' Matthijs Jaspers, art-director, ging uit van het Oerol-thema 'oceanen' en ontwierp een website waar je als bezoeker in verdrinkt, automatisch zak je naar de bodem. Als je op het icoontje van een van de flessen klikt kun je achtergelaten flessenpost lezen. Zelf schrijven kan ook. Een bezoeker van het Oerol-festival bijvoorbeeld, kan voor de mensen thuis, via een computer, een recensie plaatsen over een theaterstuk dat hij gezien heeft. In de pronklustige Spiegeltent op Midsland staan zes computers voor algemeen gebruik. In de circustent is ook de internet-studio gevestigd. Op de entree-pagina van de Oerol-website is het festivalprogramma te vinden. Tot zover lijkt het op een gewone website: je kunt er iets op achterlaten en informatie raadplegen. Maar het real-life gedeelte van de site biedt 'communicatie in de vorm van een ervaring', het Oerol-gevoel. Hans Kerkhof, directeur van TV3000: ,,De Oerol-site is gericht op beleving. Je gaat naar Oerol toe, huurt een fiets en zwelgt het hele weekend op een eiland. Het is heel anders dan het Holland Festival, waarvan wij overigens ook de website verzorgen. Dat festival is puur op voorstellingen gericht. Op Terschelling ga je naar een gebeurtenis: hier is het schuurtjes-theater uitgevonden en onderga je de ervaring om schipbreuk te lijden in een flightsimulator. Die sfeer proberen we naar de website te vertalen.''
Radio met plaatje Op het net valt te kiezen, naargelang wat de computer aankan, voor real audio, een doorlopend rechtstreekse Oerol radio-uitzending. Tegelijkertijd kan de bezoeker de chat in, nadat er een naam is ingevuld: door het intypen van teksten, is het mogelijk met andere internetgebruikers die zich ook in deze babbelbox bevinden te chatten. De reporter is te horen via het radiostation en te zien op videobeelden. De techniek die gebruikt wordt om videobeelden te versturen, is beperkt. Televisie kan het niet genoemd worden. Het is radio met een plaatje. William Valkenburg heeft hier iets op verzonnen: ,,We hebben onderaan het scherm de laatste beelden die je thuis op je computer ontvangt, als in een stripverhaal, naast elkaar geplaatst. Elke keer als er een nieuw videobeeld binnenkomt verspringt het. Je ziet dus, met een minieme vertraging, wat de reporter aan het doen is. De radioverslaggever op het eiland is, met de cameraman die hem of haar volgt, min of meer het lichaam, het verlengstuk van de mensen in de chat.'' De mobiele reporter communiceert zowel met de mensen op Terschelling als met het internetpubliek, dat overal kan zitten, van Geleen tot Australië. De voertaal in de chat is Nederlands. Tussen het internetpubliek en de verslaggever zit een zogenaamde 'operator'. Hij kan een onaangenaam persoon uit de chat verwijderen, maar ook als contactpersoon fungeren tussen het publiek en de reporter. De operator staat voortdurend in verbinding met de journalist vanuit de studio in de Spiegeltent waar hij via een computer het internet-spektakel volgt. Valkenburg: ,,Verleden jaar zag de mobiele verslaggever een reddingsboot. Het leek iedereen in de chatroom een goed idee als hij met die boot mee zou varen. De schipper was echter niet zo happig. Iemand uit de chat bleek de schipper te kennen. Daarop zei de operator tegen de verslaggever: 'Geef mij die man eens. Kapitein, hier is Piet die jou kent. Hij zit nu naar je te kijken. Jouw boot is namelijk live op het internet.' De kapitein vond dat zo speciaal dat onze reporter mee mocht op de reddingsboot. Het publiek in de chat joelde.'' Het aantal internetbezoekers valt niet te vergelijken met televisie-kijkcijfers. Verleden jaar waren er in de chat gemiddeld zo'n veertig mensen aanwezig. Valkenburg: ,,Dit is een experiment en als je in ogenschouw neemt dat dit gemiddelde is verpreid over hele dagen, is het niet zo slecht. Dit jaar is de techniek verbeterd en kan de chat veel meer mensen aan. We bieden ook meer inhoud: 'Spijkers', Radio 2, 'Vroege Vogels', 'Ophef en Vertier', 'Denk aan Henk', 'Ontbijtradio', 'Steen en Been' enzovoort.'' Hans Kerkhof vult aan: ,,Op het internet kun je behalve kijken en luisteren, meepraten en vragen stellen. Verleden jaar bleek dat mensen graag commentaar leveren, de journalist tips geven of een ander camera-standpunt willen. Verleden jaar stuurde het publiek uit de chat Mieke Verwey de zee in. De boot met de eerste Oerol-bezoekers is ook altijd een succes. Er zijn veel mensen die het geweldig vinden om live op het internet te zijn.''
m.i.v. vrijdag: http://www.tv3000.nl
|
NRC Webpagina's
5 JUNI 1998
|
Bovenkant pagina |