U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

TECHNOLOGIE

Reiswijzer op Internet

Door ROB BIERSMA
Een automobilist heeft het maar gemakkelijk als hij naar een onbekende bestemming moet. Hij kan zijn weg zoeken met wegenkaarten en stratenboeken, beide voor een habbekrats te koop. ANWB-borden wijzen hem gratis de goede richting. Wie over een pc beschikt en er enkele tientjes voor over heeft, kan zijn route laten plannen met een routeplanner op diskette, die de kortste weg uitzoekt (en soms op verrassende ideeën brengt). En ja, voor enkele duizenden guldens kan hij in zijn auto een routeringssysteem laten installeren waarop hij slechts zijn bestemming hoeft in te toetsen, waarna een zoetgevooisde mannen- of vrouwenstem hem continu influistert hoe hij sturen moet: 'Na de kruising eerste weg rechtsaf', terwijl steeds een kaartje op een beeldscherm verschijnt.

Nee, dan de reiziger per openbaar vervoer! De dienstregelingen voor het streekvervoer zijn zo ingewikkeld, dat er niet eens aan begonnen is om een landelijk overzichtsboekwerk samen te stellen. En ieder jaar veranderen de Nederlandse Spoorwegen het spoorboekje - dit jaar zelfs ingrijpender dan ooit. En tot overmaat van ramp is het spoorboekje nu zelfs tijdelijk uitverkocht, evenals de handige NS-reisplanner op diskette (Ÿ19,75), die al het ingewikkeld geblader overbodig maakte. Blijft thans alleen over het telefonische reisadvies met 'slechts enkele wachtenden voor u'.

Maar voor wie aangesloten is op Internet - inmiddels zo'n tien procent van de bevolking - is de narigheid voorbij. Sinds enkele weken is er gratis de OVR ReisWijzer op Internet, een superieure manier om snel aan een uiterst volledig reisadvies te komen. Afhankelijk van de snelheid van het modem heeft men binnen enkele minuten een overzicht van de verschillende reismogelijkheden van adres tot adres in Nederland.

De ReisWijzer is een product van Openbaar Vervoer Reisinformatie (OVR) v.o.f., een samenwerkingsverband van NS Reizigers, Verenigd Streekvervoer Nederland en de stadsvervoerbedrijven, dat al sinds 1992 begonnen is onder één telefoonnummer (0900-9292) informatie te verstrekken over openbaar vervoer. Jaarlijks worden inmiddels zo'n tien miljoen adviezen gegeven. De telefonistes maken gebruik van een computerprogramma waarin alle dienstregelingen van bussen, trams, metro's, treinen en veerdiensten gekoppeld zijn. Internet-gebruikers kunnen nu zelf aansluiting zoeken op dat programma. Dat biedt grote voordelen.

Eerder al had OVR dit programma toegankelijk willen maken voor het publiek. Dat gebeurde met software die op diskette te koop was of eventueel via Internet te downloaden. Via een modem kon contact gezocht worden met de ReisWijzer-computer. Voor de ReisWijzer PC-modem, zoals deze mogelijkheid heet, heeft OVR vorig jaar van de reizigersvereniging ROVER de Reizigersprijs gekregen. Nu de OVR-computer rechtstreeks via Internet te bereiken is, is alles nog gemakkelijker.

Hoe werkt het reisadvies? Via www.ovr.nl komt de zoeker op de OVR-site. Daarna aanklikken ReisWijzer Internet, waarop een pagina verschijnt waarop OVR zegt niet aansprakelijk te zijn voor fouten. Na Verder komt het vragenformulier waarop de reiziger zijn vertrekadres en zijn gewenste aankomstadres moet intikken (een Via-mogelijkheid staat onder Zoek Uitgebreid). Ook het tijdstip van vertrek of aankomst moet worden opgegeven. Als alles goed is ingevuld - schrijfwijzen van straten verschillen nogal, maar er zijn overzichten - kan met Zoek het programma gestart worden.

Bijna direct krijgt de reiziger een stuk of vijf reismogelijkheden voorgeschoteld met daarop de vertrek- en aankomsttijden, de reisduur en het aantal overstappen. Die mogelijkheden worden elk in aparte kaders uitgewerkt.

Meestal begint de reis met lopen waarbij het aantal minuten wordt opgegeven. Dan volgt meestal een tram- of bushalte, die exact omschreven wordt (Larikslaan), het bus- of tramnummer en de vervoersmaatschappij (tram 5, RET) en de richting waarin deze rijdt en het vertrektijdstip. Daarna volgt de uitstaphalte (Centraal Station), het aantal minuten lopen naar het perron, het perronnummer, de richting van de trein en het tijdstip van vertrek. Op het station van aankomst alles in omgekeerde volgorde. Het enige dat ontbreekt is een routekaartje hoe te lopen.

Het aardige van de OVR ReisWijzer is dat je soms op reismogelijkheden gebracht wordt die je zelf nooit zou vinden. Iemand in Abcoude die naar Ouddorp op Goeree wil, krijgt als advies met de trein via Utrecht naar Rotterdam te reizen. Maar enkele minuten later kan hij beter rechtstreeks naar Rotterdam. In beide gevallen neemt hij de metro naar Spijkenisse, waarvandaan een bus naar Goeree rijdt. Een radicaal andere reisroute is echter bij Abcoude de streekbus te nemen, uit te stappen bij station Alexander Rotterdam, daar de metro te nemen naar Marconiplein om daar de snelbus naar Goeree te nemen. Hier komt geen trein aan te pas. Het wonderlijke is dat dit nog de snelste route is (drie uur en 22 minuten) - al scheelt het allemaal niet veel.

Een groot voordeel van ReisWijzer op Internet is dat je de mogelijkheden kunt uitprinten. Zo kun je een bangelijke reiziger voorzien van reisinformatie waaraan hij zich kan vastklampen. Wie in het openbaar vervoer helemaal in paniek raakt, kan zelfs de hele route met alle halteplaatsen uitprinten. Het 'Chauffeur, kunt u mij waarschuwen als ik bij Raadhuislaan kom' behoort hier tot het verleden; je hebt alle haltes al in handen. Ook kun je opvragen wat de reis kost.

Totdat er een goede mogelijkheid bestaat om via Internet te betalen is de OVR ReisWijzer op Internet gratis. 't Is niet te geloven.

NRC Webpagina's
29 MEI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)