U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
A Hot Roof

GERWIN TAMSMA
In de relatief grote filmindustrie van Zuid-Korea - men maakte ongeveer honderd speelfilms per jaar - was halverwege de jaren negentig sprake van een heuse 'new wave', die nu overigens door de economische crisis lelijk in knel is gekomen.

Aan decennia van door militairen gedomineerd bestuur kwam eind jaren tachtig langzaam een einde en het succes van het autoritaire economische model leek de weg vrij te maken voor een periode van groeiend zelfbewustzijn en culturele bloei. Een geslaagd voorbeeld van de grotere vrijheid waarmee de nieuwe generatie filmmakers maatschappelijke problemen aan de kaak kan stellen, is de succesvolle debuutfilm van Lee Min-Yong uit 1996, A Hot Roof (oftewel Gyae-got-un nalui ohu).

De vrouwenemancipatie-komedie begint op de zoveelste dag van een hittegolf. De bewoners van een flat in een volkswijk in Seoul raken steeds gemakkelijker geïrriteerd. Wanneer ook de stroom nog uitvalt - wat niet verwonderlijk is omdat de bewoners hun koelkasten wagenwijd open hebben staan - wordt iedereen door de hitte naar buiten gedreven. Het toneel is dus rijp voor huiselijk drama in de openbare ruimte. De luie, bier drinkende mannen steken weer eens geen poot uit wanneer een soortgenoot zijn echtgenote mishandelt. De samengeschoolde vrouwen wel.

De boosdoener overlijdt op weg naar het ziekenhuis, en de tien vrouwen vluchten naar het dak van de flat en barricaderen de ingang. Vier dagen worden ze belegerd door politie en toegeijlde media. De portrettering van de vrouwen die op het dak steun bij elkaar vinden en de media aan hun kant proberen te krijgen, is aan de belerende kant, maar een subplotje over twee inbrekers die het flatgebouw ook niet uit kunnen, is pure slapstick. Ze zijn even hulpeloos als de echtgenoten van de rebelse vrouwen: bij ontstentenis van sloofjes om voor hen te zorgen, eten die maar spaghetti als ontbijt.

Zuid-Korea lijkt bijna een modern land.

A Hot Roof (Lee Min-Yong, 1996, Zuid-Korea). Zondag, Ned.3, 14.00-15.48u.

NRC Webpagina's
16 EN 17 MEI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)