U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Politieke reclame heeft invloed'

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 29 APRIL. Driekwart van de Nederlandse kiezers denkt dat politieke reclame in STER-blokken het stemgedrag kan beïnvloeden. De inhoudelijke verschillen tussen de partijen worden gering geacht en reclame kan dit onderscheid duidelijk maken.

Dat blijkt uit een onderzoek naar politiek en reclame van het mediabureau CIA Medianetwork. Het bureau wilde van de Nederlander weten wat voor politieke partijen wel en niet geoorloofd is om de kiezer te bereiken.

Zo blijkt ruim een kwart van de kiezers, met name uit de noordelijke provincies, een hekel te hebben aan folders die huis-aan-huis of gewoon op straat worden uitgedeeld. Politieke reclameboodschappen op radio en tv vallen bij 1 op de 6 kiezers verkeerd, met name bij 65-plussers. Een kleine groep van louter PvdA-stemmers meent dat reclame van politieke partijen verboden zou moeten worden.

Mensen die aangeven op het CDA te zullen stemmen, hebben het minste bezwaar tegen tv-boodschappen van politieke partijen. Tweederde van de kiezers meent dat met een dergelijke campagne-methode, kiezers worden bereikt die zonder radio- en tv-reclame niet met de keuze voor een politieke partij geconfronteerd zouden worden. Pogingen om via Postbus 51-spotjes op te roepen te gaan stemmen, blijken de doelgroep maar in beperkte mate te hebben bereikt.

Vijftien procent van de ondervraagden hebben de spotjes gezien en een klein deel daarvan heeft ze begrepen.

NRC Webpagina's
29 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)