
S c h a k e l s
Andie MacDowell
Sex, lies and videotape
Bioscoopagenda Nederland
www.bios.nl
NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO
& TELEVISIE
MEDIA
|
Andie MacDowell
In een reeks profielen van gezichtsbepalende eigentijdse sterren deze
week Andie MacDowell, het voormalige fotomodel dat een ster werd door
Steven Soderberghs sex, lies and videotape en een kleine rol
speelt in The End of Violence.
Door DANA LINSSEN
Ze leidt als ze niet aan het filmen is een '100 % celebrity free life'
in de heuvels van Montana, zo vertrouwde ze talkshowhost David Letterman
nog niet zo lang geleden toe. En woont daar 'zo heerlijk afgelegen dat
ze er gewoon in haar blootje rondloopt'.
Je zou Andie Mac Dowell ervan kunnen verdenken dat ze dat laatste detail
heeft verzonnen om zichzelf een wat spannender imago toe te dichten.
Haar fans zullen zich haar liever voorstellen terwijl zij naakt op haar
ranch dartelt dan als onopgemaakte moeder-van-drie in 'waar ligt in
hemelsnaam Frenchtown'. Toch is ze allebei. Rosalie Anderson MacDowell
(Gaffney, South Carolina, 21 april 1958) is het ideale onschuldige
buurmeisje met nét dat vleugje wereldwijsheid en glamour waardoor
je van haar porseleinen wangen kunt blijven dromen. Ze maakte haar
entree in de showbizz als supermodel, eerst in televisiespotjes voor
Calvin Klein, later als het gezicht van cosmeticamerk L'Oreal. Haar
eerste filmrol, als Jane Porter in Greystoke: The Legend of Tarzan,
Lord of the Apes (Hugh Hudson, 1984) had ze geheel en al aan haar
good looks te danken. Dat haar lijzige zuidelijke accent bij de
casting over het hoofd was gezien, bleek wel toen in de postproductie haar rol door actrice Glenn Close moest worden
nagesynchroniseerd.
Dat mierzoete timbre was allang geen bezwaar meer voor de film waarmee
MacDowell haar naam definitief vestigde: sex, lies and
videotape (Steven Soderbergh, 1989). Die Amerikaanse onafhankelijke
productie wist tijdens het filmfestival van Cannes pers en publiek te
bekoren en werd totaal onverwachts met een Gouden Palm bekroond. Als we
de toenmalige juryvoorzitter Wim Wenders mogen geloven kwam dat niet in
de laatste plaats door het overtuigende spel van MacDowell als Ann. Voor
de Duitse regisseur in ieder geval reden om haar zo'n tien jaar later te
vragen voor de rol waarin ze nu in de bioscopen is te zien: Paige Wax,
de verveelde vrouw van een filmproducent in The End of Violence.
Hoewel MacDowell in vraaggesprekken verklaart altijd veel aandacht te
besteden aan de psychologische motieven van haar personages (zo bedacht
zij dat Paige Wax een teleurgestelde actrice zou zijn) is zij op haar
best in romantische komedies waarin zij het meer van haar gretige
onschuld dan van haar karaktertekening moet hebben. Zoals in
Groundhog Day (1993) van Harold Ramis en Peter Weirs Green
Card (1990), waarin zij in flanellen pyama en een onweerstaanbare
waterval van krullen Gérard Depardieu de deur wijst. Maar echt
onvergetelijk is ze natuurlijk als de Amerikaanse Carrie in Four
Weddings and a Funeral (Mike Newell, 1994) die de chaotische Brit
Hugh Grant hoofd en hart op hol brengt en een tikje geamuseerd aan de
zijlijn blijft wachten tot hij haar zijn liefde durft te verklaren.
|
NRC Webpagina's
18 MAART 1998
|