
S c h a k e l s
Boogie Nights
Burt Reynolds
Mark Wahlberg
Nashville
The Player
Bioscoopagenda Nederland
www.bios.nl
NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO
& TELEVISIE
MEDIA
|
T I T E L : |
Boogie Nights |
R E G I E : |
Paul Thomas Anderson |
M E T : |
Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, Heather Graham, William H. Macy, Alfred Molina, Don Cheadle, John C. Reilly |

Ambitieus panorama van de jaren zeventig in portret van pornofilmindustrie
De opkomst en ondergang van Dirk Diggler
Door HANS BEEREKAMP
Films die in een breed geschilderd en minstens twee en een half uur
beslaand panoramisch bestek een sector van de Amerikaanse samenleving
trachten in kaart te brengen, vereisen ambitie, stijlvastheid en
ervaring.
Denk maar eens aan de documentaires van Frederick Wiseman of de speelfilms over countrymuziek (Nashville) en het moderne
Hollywood (The Player) van Robert Altman of de mafia
(GoodFellas) en Las Vegas (Casino) van Martin Scorsese.
Met bewonderenswaardige moed stort de pas 26-jarige Paul Thomas Anderson
zich in zijn tweede speelfilm (de eerste, Hard Eight, moet in
Nederland nog uitkomen) al op een dergelijke onderneming. Boogie
Nights beoogt een fictief, maar compleet beeld te geven van de
Californische pornofilmindustrie tussen 1977 en 1985, overigens een
periode van permanente neergang. Was er aan het slot van de Swinging
Seventies nog een relatief onbekommerde exploitatie mogelijk van de
promiscue tijdgeest, tien jaar later was de Adult Filmindustry
gemarginaliseerd tot een louche vorm van videonijverheid, overschaduwd
door de angst voor aids en een met intensief druggebruik samenhangende
verwevenheid met de al dan niet georganiseerde misdaad.

Anderson koos voor zijn verhaal een soort van alternatieve familie, met de in zijn eigen artistieke ambities gelovende
producent Jack Horner (Burt Reynolds) als aartsvader, diens acterende
vriendin Amber (Julianne Moore) als moeder, en de sterren Rollergirl
(Heather Graham) en Dirk Diggler (Mark Wahlberg) als aangenomen
kinderen. Er zijn veel andere personages in dit ensemble, zodat de Oscarnominaties voor Reynolds en Moore in de
bijrolcategorieën terechtkwamen, terwijl het in feite om twee
hoofdrollen gaat.
De opgave die Anderson zichzelf stelde, was om meerdere redenen niet
eenvoudig. Hoewel hij als regisseur in verschillende virtuoos
geconstrueerde scènes zijn visitekaartje afgeeft als eerzuchtige
stilist, ontbrak het hem aan ervaring om het, ten
onrechte eveneens voor een Oscar genomineerde, scenario van een
constante dramatische spanning te voorzien. Bovendien is het erg lastig
om een zo oervervelend en noodgedwongen in constante herhaling
vervallend creatief proces als de productie van pornofilms tot een
onderhoudend onderwerp te maken. Daarbij werden de
handen van de regisseur achter zijn rug gebonden, omdat een voor een
gewoon publiek bedoelde Amerikaanse film nu juist niet kan laten zien
waar het in een pornofilm om draait. Dus moeten we het stellen met
voordurende suggesties over de legendarische afmetingen van Digglers
lid, als een soort van running gag. Pas in de
allerlaatste scène wordt ons op de proef gestelde geduld heel
even beloond, als een per definitie teleurstellende apotheose.
Een groot deel van de aantrekkelijkheid van Boogie Nights zit dan
ook niet in des Pudels Kern, maar juist in de verpakking. Vooral
de generatie die de jaren zeventig alleen maar van horen zeggen kent,
kan in Boogie Nights haar hart ophalen aan een nog niet eerder op
deze schaal beproefde celebratie van disco, broeken met wijde pijpen,
plateauzolen, ooit modieuze snorren en weelderige haardossen. De
soundtrack van de film is een bijna karikaturale verzameling oude hits,
minder kieskeurig geschift dan in de films van Quentin Tarantino, met
wie Paul Thomas Anderson hier en daar al wat voorbarig vergeleken werd.
De beschrijving van de kater van de jaren tachtig kan ook niet helemaal
vrijgepleit worden van moralisme achteraf, iets waar Tarantino zich niet
snel aan zou bezondigen: de manier waarop hij sterren uit de jaren
zeventig in zijn nieuwe films rehabiliteert getuigt eerder van
bewondering en geloof in continuïteit van voormalige helden dan van
de superieure exploitatie van nostalgie. Toch is het tegenvallende
Boogie Nights geen onbelangrijke film: dat belang zit hem vooral
in de ontdekking van Paul Thomas Anderson als een regisseur, die vast
nog wel eens een echt grote film gaat maken.
In: 25 theaters
|
NRC Webpagina's
18 MAART 1998
|