Sanering van havenpool afgewezen
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 31 JAN. Er dreigt opnieuw arbeidsonrust in de haven van
Rotterdam. De reden vormt de massale afwijzing door de leden van de
Vervoersbond FNV van de plannen om de Rotterdamse havenpool SHB te
reorganiseren. Bij de arbeidspool werken momenteel ruim 900 mensen.
Afgelopen december bereikten de vakbonden en directie van de SHB een
akkoord over reorganisatie van de arbeidspool. Maar de onderhandelaars
van de vakbond zijn door het merendeel van hun achterban hardhandig
teruggefloten. Van de leden van de Vervoersbond FNV stemden 500 tegen en
48 voor het reorganisatieplan van SHB-directeur Jan Schermer dat per 1
maart had moeten worden ingevoerd om van de havenpool weer een gezond
bedrijf te maken. Het afgelopen jaar heeft de Rotterdamse havenpool SHB
een verlies geleden van 10 miljoen gulden.
Ook de jaren daarvoor was de havenpool - waaruit havenbedrijven in
piektijden werknemers kunnen betrekken - noodlijdend, maar de verliezen
werden grotendeels gedekt door een bijdrage van het ministerie van
Sociale Zaken. Rotterdam kreeg van het ministerie 39,5 miljoen gulden.
Een bedrag dat de afgelopen jaren grotendeels is opgegaan aan de
reorganisatie van de havenpool die door de verregaande automatisering
van het werk in de Rotterdamse haven steeds verder moest worden
ingekrompen.
Om niet met een faillissement van de havenpool te worden geconfronteerd
besloot directeur Schermer tot een rigoureuze reorganisatie waarbij in
hoofdlijnen werd overeengekomen dat de havenpoolers in de nieuwe opzet
4,5 dag in de week zouden gaan werken en 1,5 dag oproepbaar zouden zijn.
Daarvoor moesten zij 7,5 procent loon inleveren.
Volgens directeur Schermer is er ,,een heel bedreigende situatie
ontstaan'' nu de achterban van de Vervoersbond FNV die plannen heeft
afgewezen. ,,De kans die er was om de onderneming naar de toekomst te
brengen, heeft het personeel laten liggen.''
Schermer wil zo snel mogelijk de raad van commissarissen en de
aandeelhouders van het bedrijf bij elkaar roepen om te overleggen wat er
nu moet gebeuren. Maar tijd voor nieuwe onderhandelingen is er niet
meer, aldus Schermer. ,,We zijn een jaar en tien miljoen gulden verlies
verder en er is nog niets gebeurd.''
De Vervoersbond FNV is bang dat Schermer de aandeelhouders en
commissarissen nu zal voorstellen terug te vallen op een eerder plan van
hem om de havenpool te reorganiseren. Dat plan behelsde een gedwongen
ontslag van 200 mensen, een kortere werkweek voor nog eens ruim 300 en
een veel flexibeler inzet van de werknemers, ook bij bedrijven buiten de
haven.
|