U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S c h a k e l s


Northwest Airlines
Continental Airlines
KLM
Delta Airlines
Northwest Airlines
Alitalia
British Airways
United Airlines
Swissair


Northwest samen met Continental

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 27 JAN. Northwest Airlines, de Amerikaanse partner van de KLM, gaat vergaand samenwerken met Continental Airlines. De twee maatschappijen zullen samen vluchten uitvoeren in de VS en op andere continenten. Ze worden in omvang 's werelds derde luchtvaartalliantie. De droom van financieel directeur R. Abrahamsen van de KLM is daarmee uitgekomen. Die zei eind december, toen de KLM de alliantie met Alitalia bekendmaakte, dat er in de luchtvaart ,,geen betere combinatie'' (dan NWA-KLM- Alitalia-Continental) zou bestaan.

De KLM sprak gisteren over 'een fantastische stap'. Alitalia werkt al enige tijd samen met Continental. Een woordvoerder van Northwest: ,,Als dit straks rond is, hebben we een fantastisch netwerk met meer bestemmingen dan wie ook.'' De KLM en Northwest veroveren met Continental en Alitalia de derde plaats op de wereldranglijst van luchtvaartallianties, gemeten in passagierskilometers. Groter zijn alleen American Airlines met beoogde partner British Airways, en United Airlines dat inmiddels een alliantie heeft met onder meer Lufthansa. De nieuwe Nederlands-Amerikaanse combinatie laat de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Airlines, die samenwerkt met onder meer Swissair, achter zich. Het Amerikaanse Delta Airlines heeft de afgelopen maanden ook geprobeerd om Continental over te nemen. De onderhandelingen mislukten omdat Delta meer dan de helft van de aandelen in handen wilde krijgen. Northwest neemt een belang van 14 procent in Continental. Het gaat om het aandelenpakket dat nu nog eigendom is van de Amerikaanse investeerders David Bonderman en James Coulter. Northwest streeft volgens de woordvoerder niet naar controle. De luchtvaartmaatschappij verwerft met het pakket overigens al 51 procent van het stemrecht in de aandeelhoudersvergadering.Kan regel niet uitvullen Daarvoor betaalt ze 519 miljoen dollar, ruim een miljard gulden. Daarvan voldoet Northwest 311 miljoen dollar contant, de rest in eigen aandelen. De twee luchtvaartmaatschappijen zullen niet fuseren. Ze houden hun eigen leiding en hoofdkantoor.

KLM en Northwest breiden met Continental het aantal bestemmingen in Amerika en daarbuiten flink uit. Continental vliegt op 125 Amerikaanse luchthavens en op 67 luchthavens daarbuiten. Northwest doet in Amerika 142 luchthavens aan en daarbuiten 18. De netwerken overlappen elkaar nauwelijks. Continental zit in Amerika vooral in het zuiden en het noordoosten, Northwest zit in het noorden en het middenwesten. ,,Dat maakt de samenwerking buitengewoon aantrekkelijk'', zegt de woordvoerder van Northwest. Voor de KLM is een groot netwerk van bestemmingen aan de andere kant van de oceaan ook zeer gunstig. De voorgenomen alliantie tussen Northwest en Continental kan nog stuklopen als de piloten van Northwest geen toestemming geven. Zij hebben een vetorecht op alle overeenstemmingen waarbij zij moeten gaan rouleren met de piloten van een andere luchtvaartmaatschappij. Maar de woordvoerder van Northwest verwacht weinig problemen. Hij zegt dat de samenwerking niet ten koste gaat van banen.

NRC Webpagina's
27 JANUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)