U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    K U N S T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

T I T E L : 187 (One Eight Seven)
R E G I E : Kevin Reynolds
M E T : Samuel L. Jackson, Kelly Rowan, e.a.

In: A'dam, Scheveningen en R'dam

Huiswerk? I'll sue you!

Door DANA LINSSEN
Als we scenarioschrijver en voormalig highschool docent Scott Yagemann mogen geloven, is de aanwezigheid van leerlingen met elektronisch huisarrest op Amerikaanse middelbare scholen heel gewoon. Evenals het feit dat hun leraren ze nauwelijks tot de orde durven roepen uit angst dat deze door het systeem uitgekotste adolescenten een rechtszaak tegen hen zullen aanspannen. 'Huiswerk? I'll sue you!' De klaslokalen in 187 (One Eight Seven) worden bevolkt door gewelddadige gangsta's en tienermoeders die Bordewijks 'Hel' doen verbleken tot een gezellig fröbelklasje.

187 is een Amerikaanse politiecode voor moord en wordt door jeugdbende's gebruikt om een doodvonnis aan te kondigen. Hoofdpersoon van de gelijknamige film is Trevor Garfield (Samuel L. Jackson) een bevlogen New-Yorkse leraar die zo'n 187-moordaanslag door een ontevreden leerling overleeft. Als invalkracht op een Californische highschool komt hij echter weer tegenover agressieve studenten te staan en wordt zijn toewijding beproefd.

187 valt op door zijn sterke visuele stijl. Het camerawerk van voormalig muziekvideomaker Ericson Core (hij maakte clips voor onder meer Run DMC en The Rolling Stones) zit vol ongewone perspectieven, onscherpe beelden en jump-cuts. Het production design wordt gekenmerkt door een extreem palet: de New-Yorkse sequentie is grauwblauw, de broeierigheid van Los Angeles is in nauwelijks onderdrukte uitbarstingen van rood, geel en oranje gefilmd. De gebeurtenissen worden voortgestuwd door de hypnotiserende trip hop van Massive Attack, de zware pulse gaf het ritme voor de montage aan.

187 is de eerste film van regisseur Kevin Reynolds na het debâcle van Waterworld en het getuigt van lef om dan zo'n totaal andere film te willen maken. Toch wordt ook 187 door al die stilistische hoogstandjes al snel topzwaar. Romantische verwikkelingen vertragen het verhaal en de plot is aardig maar ook ongeloofwaardig. En ondanks dit gemor vermaak je je bij 187.

NRC Webpagina's
16 JANUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)