K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
In: A'dam, Scheveningen en R'dam Huiswerk? I'll sue you!
Door DANA LINSSEN
187 is een Amerikaanse politiecode voor moord en wordt door jeugdbende's gebruikt om een doodvonnis aan te kondigen. Hoofdpersoon van de gelijknamige film is Trevor Garfield (Samuel L. Jackson) een bevlogen New-Yorkse leraar die zo'n 187-moordaanslag door een ontevreden leerling overleeft. Als invalkracht op een Californische highschool komt hij echter weer tegenover agressieve studenten te staan en wordt zijn toewijding beproefd. 187 valt op door zijn sterke visuele stijl. Het camerawerk van voormalig muziekvideomaker Ericson Core (hij maakte clips voor onder meer Run DMC en The Rolling Stones) zit vol ongewone perspectieven, onscherpe beelden en jump-cuts. Het production design wordt gekenmerkt door een extreem palet: de New-Yorkse sequentie is grauwblauw, de broeierigheid van Los Angeles is in nauwelijks onderdrukte uitbarstingen van rood, geel en oranje gefilmd. De gebeurtenissen worden voortgestuwd door de hypnotiserende trip hop van Massive Attack, de zware pulse gaf het ritme voor de montage aan. 187 is de eerste film van regisseur Kevin Reynolds na het debâcle van Waterworld en het getuigt van lef om dan zo'n totaal andere film te willen maken. Toch wordt ook 187 door al die stilistische hoogstandjes al snel topzwaar. Romantische verwikkelingen vertragen het verhaal en de plot is aardig maar ook ongeloofwaardig. En ondanks dit gemor vermaak je je bij 187.
|
NRC Webpagina's
16 JANUARI 1998
|
Bovenkant pagina |