M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
VNU: 4,2 miljard voor Gouden Gids
Door onze redacteuren
Op de Amsterdamse effectenbeurs werd het nieuws, dat gisteren bekend werd, vanochtend enthousiast ontvangen: het aandeel VNU stond tegen het middaguur met een winst van 1,80 gulden op 53,50 gulden. Tijdens de persconferentie vanmiddag in Amsterdam zei VNU- bestuurder R. van den Bergh: ,,Wij bespelen straks de markt op drie gebieden. Via de Gouden Gids, telefonisch via onze joint-venture Scoot, en in de toekomst ook via Internet. Die toekomstige applicatie geeft ons een extra vreugdevol gevoel.'' ITT World Directories geeft over de hele wereld in totaal 108 Gouden Gidsen en alfabetische telefoongidsen uit, met een totale oplage van 34 miljoen exemplaren. Voor het bedrijf zijn Nederland en België reeds de grootste markten. Maar gidsen worden ook verkocht in landen als Portugal, Ierland, Zuid-Afrika en Puerto Rico. Met ITT World Directories koopt VNU een uiterst winstgevend bedrijf. De marge (het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) bedroeg vorig jaar 23,4 procent, aanzienlijk meer dan het gemiddelde van VNU, dat tegen de 13 procent ligt. Als gevolg van de overname moeten beleggers wel rekening houden met een lagere groei van de winst per aandeel: Voor het lopende boekjaar verwacht VNU een winststijging van om en na bij de 25 procent. Na de overname en de afboekingen van betaalde goodwill bij deze nieuwe overname denkt de uitgever voor 1998 uit te komen op een winstgroei per aandeel van ,,meer dan 10 procent''. In de jaren daarna verwacht VNU weer snellere groei. De overeenkomst die is getekend is nog afhankelijk van de overname van geheel ITT door de hotelketen Starwood die nog niet is afgerond. Starwood sprong vorige maand in de bres toen concurrerende hotelier Hilton een vijandige overname in gedachten had van ITT, eigenaar van de Sheraton-hotels. Starwood staat nu op het punt ITT te kopen, maar heeft reeds besloten de branche-vreemde activiteiten als Gouden Gidsen van de hand te doen. VNU heeft de overeenkomst alvast gesloten met nieuwe eigenaar Starwood. VNU is actief op het gebied van publiekstijdschriften (onder meer Margriet en Story), professionele informatie (met name marketing) en commerciële televisie (onder meer IDTV, RTL4 en het Vlaamse VTM). VNU denkt met de overname van ITT World Directories een niet-conjunctuur-gevoelige markt te hebben aangeboord en de acquisitie te kunnen gebruiken bij haar groei op het terrein van de nieuwe, interactieve media.
|
NRC Webpagina's
19 DECEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |