U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

VNU wil uitgever Gouden Gids voor miljarden kopen


Door onze redacteuren JACO ALBERTS en MENNO TAMMINGA
AMSTERDAM, 18 DEC. Uitgever VNU legt de laatste hand aan de miljardenovername van de uitgever van de Gouden Gidsen in Europa, ITT World Directories. Volgens verschillende bronnen dienen alleen nog enkele 'fiscale hobbels' te worden genomen.

VNU wilde vanmiddag geen commentaar geven. Financiële analisten gaan ervan uit dat ITT World Directories een bedrag van 1,5 miljard dollar (drie miljard gulden) moet opbrengen. De overname, de grootste uit de geschiedenis van VNU, betekent een belangrijke uitbreiding van de activiteiten op de markt voor zakelijke informatiediensten waarop VNU verder wil expanderen.

De activiteiten van de uitgever van de Gouden Gidsen sluiten nauw aan op een recente samenwerking van VNU met de Britse onderneming Freepages, die telefonisch bedrijfsinformatie aan consumenten beschikbaar stelt. In Nederland werken Freepages en VNU samen in Scoot. VNU kocht onlangs ook voor bijna 60 miljoen gulden 10 procent van de aandelen van Freepages op de Britse effectenbeurs.

De overname van ITT World Directories is enkele maanden eerder afgeketst op enkele fiscale problemen. De huidige eigenaar ITT Sheraton wil geld vrijmaken om zich te verweren tegen een overname van de Sheraton-hotels door concurrent Hilton. De laatste weken zijn de onderhandelingen met VNU weer vlotgetrokken. De Nederlandse uitgever concurreerde daarbij met vier andere gegadigden, waaronder de telecommunicatiebedrijven Deutsche Telekom, Tele Danmark en de Amerikaanse GTE.

Levering van zakelijke informatie in Europa en Amerika werd vorig jaar de meest winstgevende activiteit van VNU. Het Haarlemse uitgeversconcern is vooral bekend van publiekstijdschriften als Margriet en Libelle en zijn participatie in commerciële tv (RTL4, RTL5, Veronica en VTM). VNU (10.500 werknemers) had vorig jaar een omzet van bijna 3,4 miljard gulden en een nettowinst van 321 miljoen gulden.

NRC Webpagina's
18 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)