U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  


Alitalia gaat samenwerken met de KLM

Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 18 DEC. De raad van commissarissen van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft gisteravond het groene licht gegeven voor samenwerking met de KLM. De overeenkomst wordt morgen in bijzijn van de directies van KLM en Alitalia officieel beklonken in Milaan.

Andrea Monorchio, directeur begroting bij de staatshoudstermaatschappij IRI waar Alitalia onder valt, was gisteravond de eerste die officieel melding maakte van de overeenkomst. KLM liet later weten dat de samenwerking is gebaseerd op overeenkomsten in passagiers- en vrachtvervoer met een lange looptijd en dat er geen wederzijdse belangen worden genomen. Met het tekenen van een zogeheten memorandum of understanding met Alitalia heeft KLM eindelijk de Europese partner gevonden waar het al jaren naar op zoek was. KLM wil in Europa een marktaandeel krijgen van 15 procent en zonder grote partner is dat onmogelijk.De KLM sprak gisteravond in een eerste verklaring over ,,een verheugende ontwikkeling''. Tot 1 november 1998 worden de details van de overeenkomst nader uitgewerkt en wordt bekeken welke definitieve vorm de samenwerking tussen de twee maatschappijen gaat krijgen. Op dit moment hebben KLM en Alitalia de intentie een ,,strategische, commerciële alliantie op te zetten voor zowel passagiers- als vrachtvervoer''. Binnen een paar maanden moeten onderdelen daarvan al operatief worden.

De raad van bestuur van IRI stemde gisteravond in met het akkoord. Direct daarna volgde de raad van bestuur van Alitalia. Volgens Italiaanse cijfers leidt het akkoord voor de twee maatschappijen samen tot extra inkomsten van naar schatting 400 tot 700 miljoen gulden per jaar. Daarvan zou zeker zestig procent naar de KLM gaan, omdat dat de maatschappij is met de grootste omzet. De rol van het vernieuwde tweede vliegveld van Milaan, Malpensa is essentieel geweest in de keuze voor de KLM, vertelde Gian Maria Gros-Pietro, de president van de IRI.

In de commentaren vanmorgen in de Italiaanse pers overheerst opluchting dat het kabinet Alitalia zelf heeft laten beslissen. Premier Prodi streeft naar een brede politieke alliantie binnen Europa met Frankrijk, en een akkoord tussen Alitalia en Air France had daar goed ingepast. Hij heeft zich ook gekeerd tegen de oude gewoonte van politieke inmenging in het beleid van staatsbedrijven. Daarom heeft het kabinet zich uiteindelijk neutraal opgesteld. De KLM heeft zich volgens betrokkenen bij de onderhandelingen in de intentieverklaring proberen in te dekken tegen politieke spelletjes in Italië. Daarin is uitdrukkelijk opgenomen dat Alitalia wordt geleid als een particuliere onderneming. De staatsholding IRI zou schriftelijk moeten vastleggen dat zij zich zal onthouden van politieke interventies.

NRC Webpagina's
18 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)