M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Televisie voor 'actieve ontdekkers'
BIRGIT DONKER
Deze week overleed Raymond Van het Groenewoud, de peetvader van de Vlaamse rock. Althans, een half uurtje maar, tijdens het nieuwe BRT-programma 'Dood doet leven!' Vanuit het 'hiernumaals' zag Van het Groenewoud hoe vrienden zijn in memoriam verwoordden en hij was zichtbaar ,,even van m'n melk'' toen zijn kinderfoto's werden getoond in een terugblik op zijn leven. Het programma gaat uit van het idee dat kunstenaars ten onrechte pas onsterfelijk worden na hun dood en zelf moeten kunnen genieten van hun grote moment van erkenning. Na het aanwijzen van een opvolger, het bedenken van zijn grafschrift (liever niets) en het zingen van een lied, mocht Van het Groenewoud terugkeren naar de wereld der stervelingen. Het op maandagen uitgezonden Dood doet leven! is een van de paradepaardjes van de vernieuwde zender TV2, die jarenlang het zorgenkind was van de BRTN. TV2 trok maar weinig kijkers, had een voortdurend veranderende programmering en was het prullenbakje van TV1: programma's die op het eerste net niet goed liepen, werden doorgeschoven. Verschillende plannen zijn gelanceerd om TV2 nieuw leven in te blazen: het moest een evenementenzender worden of een cultuurzender, een net om met een Nederlandse omroep uit te baten of met een commerciële. Ook de naam veranderde: van TV2 naar TV-Twee en weer terug. Dat moest radicaal anders, zo werd vorig jaar besloten onder druk van de Vlaamse overheid die zich afvroeg of de financiering van een tweede Vlaamse net wel nodig was. Na uitgebreid marktonderzoek naar de kijkers in Vlaanderen, werd besloten dat TV1 vooral voor de 'spontane genieters' bestemd is en meer richting de commerciële zender VTM moest schuiven, met ontspannende programma's zoals Het Swingpaleis en een gezellig zonnetje als logo. TV2 moest zich richten op de 'meerwaardezoekers' en de 'actieve ontdekkers' en kreeg als nieuwe slogan 'Na u de interessantste thuis'. Deze week startte de gerestylde TV2, met nieuwe programma's, een nieuw logo èn een nieuwe naam - twee namen zelfs: vóór acht uur 's avonds heet de zender Ketnet, met programma's voor jongeren. Na acht uur heet het net Canvas, wat moet duiden op stevigheid en via schildersdoek een associatie met cultuur moet oproepen. Ook het logo, een open vierkant, refereert aan schildersdoek en moet een venster op de wereld voorstellen. ,,We zijn geen Arte, we willen een breder publiek bereiken'', zegt de netmanager van Canvas, Herman Pauwels. ,,Maar het moet wel intelligente televisie zijn.'' Herman Van Molle, door het weekblad Humo uitgeroepen tot 'de man die zijn volk liet quizzen', presenteert iedere donderdagavond op Canvas een Vlaamse uitgave van het Vara-succes Per Seconde Wijzer. ,,De geluksfactor is nul, nihil. Wie goed speelt, wint. Daarom is het ook zo'n mooi spel'', zei Van Molle zelf over het programma. Vanuit een antiekzaak in Leuven wordt dinsdags een culturele talkshow gepresenteerd, met in de nog wat aarzelende eerste uitzending onder andere burgemeester Louis Tobback en cabaretier Freek de Jonge. Op zondagavond is Hugo Camps op Canvas met sportinterviews, waarvoor morgen de aftrap wordt gegeven met een vierdelige serie over Eddy Merckx. Ook sportevenementen blijven op de tweede BRT-zender. Sport, is dat niet in tegenspraak met Canvas dat toch intelligente televisie voor de meerwaardezoeker wil brengen? ,,Neen'', protesteert netmanager Pauwels. ,,We brengen alleen het beste op het gebied van sport: het Europees kampioenschap voetbal, de beste wielerwedstrijden, interviews met Eddy Merckx.'' Ketnet (afgeleid van het Brusselse 'ket', belhamel) lanceert met Studio.Ket het eerste jeugdjournaal van Vlaanderen. ,,Anders dan het Nederlandse jeugdjournaal, is dit geen afgeleide van het nieuws van volwassenen'', zegt Pauwels. ,,Het sluit meer aan bij de leefwereld van jongeren.'' Onderwerpen zijn bijvoorbeeld het verschijnen van een stripalbum van de populaire televisieserie FC De Kampioenen of de opening van het Europees Centrum voor Vermiste Kinderen in Brussel. Tijdens straatinterviews krijgen uiteraard alleen jongeren het woord. Zij voorzien het journaal ook van informatie via telefoon en internet, bijvoorbeeld over de nieuwste rage op Vlaamse scholen: het met kaarten voorspellen van de toekomst. Ketnet heeft ook quizzen voor jongeren, zoals ViaVia dat dagelijks wordt gepresenteerd door de hyperactieve Marcel Vanthilt en in het weekend Blokkers, een jeugdige variant van de populaire kennisquiz voor volwassenen, Blokken. Een vrolijke, staande presentator kletst de Ketnet-programma's aan elkaar. De eerste avond trok Canvas 6,7 procent van de kijkers, de tweede dag 7,6 procent. ,,Dat is veel voor een net dat van 3 procent komt'', zegt hoofd communicatie Bob de Groof. ,,De start is hoopvol'', vindt ook netmanager Pauwels. ,,Avonden als deze, met kijkcijfers die niet onder de 200.000 vielen, hebben we nooit gehad op TV2, tenzij met sport.'' Maar Pauwels blijft voorzichtig. ,,We moeten geen wonderen verwachten. De kijker van Canvas is selectief.'' Wat zijn streefpercentage is, wil hij niet bekend maken. ,,Het kijkcijfer is niet alles bepalend, het bereiken van de doelgroep wel.'' En, hoewel Vlamingen volgens Pauwels minder snel reageren op programma's dan Nederlanders, kreeg hij deze week al een telefoontje van een kijker die kwijt moest hoe gelukkig hij is met ,,eindelijk een Canvas'' op tv.
|
NRC Webpagina's
6 DECEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |