U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Wij beginnen met oplossingen, niet met technologie'

'Silicon Alley' in Manhattan

Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
New York trekt steeds meer kleine bedrijven in de high tech en multi- mediasector. De laatste achttien maanden stegen omzet en werkgelegenheid met vijftig procent.

NEW YORK, 6 DEC. ,,Silicon Valley is gericht op hardware en software'', zegt Red Burns. ,,Wij concentreren ons op inhoud.'' Burns is directeur van de Tisch School of the Arts van New York University. Zij wordt wel de Godmother van 'Silicon Alley' genoemd, een gebied tussen de 23ste straat en de zuidpunt van Manhattan.

Daar zit het het leeuwendeel van de vijfduizend Newyorkse bedrijfjes die actief zijn in de nieuwe media. De overkoepelende organisatie van dit opkomende gebied van high-tech is de New York New Media Association (NYNMA) die twaalfhonderd leden heeft. Het lidmaatschap is individueel en niet gekoppeld aan bedrijven. Wie lid wil worden moet honderd dollar betalen en een e-mailadres hebben.

De NYNMA heeft onlangs een onderzoek laten uitvoeren door Coopers & Lybrand dat de omvang van de nieuwe mediasector in kaart brengt. Volgens het rapport wordt er per jaar bijna 6 miljard dollar omgezet door de bedrijfjes. Er zijn 105.000 mensen werkzaam. In ongeveer achttien maanden is de totale omzet en de arbeidsmarkt met 50 procent gestegen. Volgens Coopers & Lybrand zijn veel mensen van grote naar kleine bedrijfjes overgestapt.

,,We hebben goede contacten met beleggers en kapitaalverschaffers'', aldus Laurie Schwab, uitvoerend directeur van de NYNMA. ,,We organiseren een jaarlijkse conferentie over kapitaalverschaffing en verder zijn er maandelijke bijeenkomsten om mensen samen te brengen.''

Resultaat daarvan is dat N2K (Need 2 Know) onlangs naar de beurs ging. DoubleClick en I-village overwegen een dergelijke stap. Daarnaast zijn er particuliere beleggers die iets zien in een bedrijf en er daarom geld in stoppen. Zij worden angels genoemd. Voorbeelden daarvan zijn John Scully, de voormalige Apple-topman, en Esther Dyson, high-tech-goeroe en uitgever van de toonaangevende nieuwsbrief Release 1.0.

Een van die kleine bedrijfjes is re:design van Ron Meckler, een bedrijf aan de 22ste straat dat Websites ontwerpt. Meckler bedruipt zichzelf en wil juist vooral niet te hard groeien. Meckler had ervaring vanuit de grafische industrie maar zag begin jaren tachtig de mogelijkheden van de personal computer, in zijn geval een Mac van Apple. Hij deed vormgeving voor onder meer Conde Nast en maakte nieuwsbrieven en was volledig high-tech.

,,Toen kwam het Internet op'', aldus Meckler. ,,Gelukkig maar want ik had altijd al het idee dat ik moderne ontwerpen zat te maken voor een ouderwets medium.'' Meckler vond het geen moeilijke overgang van grafisch naar interactief. Omdat hij er vroeg bij was kreeg hij contacten met grote klanten als Viacom, IBM en Procter & Gamble.

Re:design is klein en Meckler wil ook niet groeien. Hij zegt een verschrikkelijke hekel te hebben aan New York en al het gedoe en de drukte op straat, maar de stad is onmisbaar voor de persoonlijke contacten. ,,Het is hier dog eat dog maar je hebt alles bij de hand en dat is in bijvoorbeeld Montana niet het geval.''

New York werkt op de creatieve techies als een magneet. Burns: ,,Alle grote tv-studio's en mediabedrijven zitten in New York en dat spreekt aan.'' De studenten die haar programma volgen zijn een belangrijke arbeidsreserve, waaruit de nog jonge sector kan putten. Voor bijna alle bedrijven, groot en klein, die diensten leveren op het gebied van Internet geldt toch dat ze de noodzaak voelen in New York te zitten. Chan Su en Kyle Shannon zijn de topmannen en drijvende krachten achter Agency.com, een bedrijf aan Broadway dat zich specialiseert in interactief communicatiemanagement. Ze begeleiden bedrijven bij het definiëren van een strategie online, de uitvoering daarvan, de relatie met de klant en de beheersing van de technologie.

Hoewel veel van het werk met marketing en adverteren te maken heeft willen ze zich per se geen reclamebureau noemen. ,,We woonden allebei in New York en hier hebben we elkaar ontmoet'', zegt Shu, die op 16-jarige leeftijd uit Zuid-Korea kwam. ,,Maar we zijn ook bewust hier gebleven. San Francisco is technologisch zeer goed, maar ze beginnen daar met de technologie. Hier beginnen we met oplossingen en daar gebruiken we technologie bij. Technologie is aleen maar gereedschap.''

De 25-jarige topman van I-traffic, Scott Heiferman, studeerde bedrijfskunde aan de Universiteit van Iowa maar kwam naar Manhattan ,,omdat hier alle mediabedrijven zitten.'' I-traffic probeert voor zijn opdrachtgevers zoveel mogelijk mensen naar een Website te leiden. Het bedrijf heeft een achttal klanten, onder wie Disney en CDnow en die betalen elk een half miljoen dollar per jaar aan Heiferman om surfers in de goede richting te sturen.

NRC Webpagina's
6 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)