U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  


'Constructief overleg KLM met Alitalia'

Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 6 DEC. Italiaanse nieuwsagentschappen maakten gisteren melding van 'constructief overleg' tussen Alitalia en de KLM, terwijl een KLM-woordvoerder liet weten: ,,Teams van beide partijen kijken naar alle aspecten. We werken nonstop om details uit te werken.'' Intussen is in Italië achter de schermen een felle discussie aan de gang over de vraag of de staatsluchtvaartmaatschappij Alitalia een samenwerkingsakkoord moet sluiten met de KLM of met Air France.

De top van Alitalia heeft gezegd dat het besluit vóór kerstmis zal worden genomen. Tegelijk meldden de Romeinse media gisteren op gezag van een Air France-zegsman dat de Franse maatschappij 'zeer concrete voorstellen' voor samenwerking met Alitalia heeft gedaan. Het Italiaanse kabinet heeft steeds gezegd dat het definitieve besluit wordt bebaseerd op een zakelijke afweging van de voor- en nadelen van samenwerking met de diverse aspirant-partners, die door de leiding van Alitalia moet worden gemaakt. Maar een aantal politici en de pilotenbonden hebben zich publiekelijk in de discussie gemengd. De managing director van Alitalia, Domenico Cempella, is volgens de Italiaanse pers voor samenwerking met de KLM, al heeft hij zich nooit publiekelijk uitgesproken. De machtige pilotenbond Anpac heeft dat wel gedaan. Voorzitter Augusto Angioletti heeft duidelijk gemaakt dat ook de Anpac voor de KLM is. Een belangrijk argument daarvoor is dat een akkoord met Air France de geplande gedeeltelijke privatisering van Alitalia op de lange baan zou kunnen schuiven.

Daardoor zou ook de onafhankelijkheid van Alitalia in gevaar kunnen komen. De rechtse oppositie is vrijwel in haar geheel voor de KLM, net als een aantal politici uit de centrum-linkse alliantie. Onder hen is Ernesto Stajano, voorzitter van de kamercommissie voor Transport. Op aandrang van de oppositie zullen Cempella en minister van Transport Claudio Burlando dinsdag in het parlement worden gehoord over deze affaire. Premier Romano Prodi heeft zich net als Cempella nooit openlijk uitgesproken, maar hem wordt een uitgesproken voorkeur voor Air France toegedicht. Dat heeft onder andere te maken met de strategische politieke alliantie die Prodi in Europees verband wil sluiten met de Franse premier Pierre Jospin. Ook de kleine communistische partij, die het kabinet extern steunt, is voor Air France. Zij verzetten zich tegen de geplande privatisering van Alitalia en hebben Jospins besluit de privatisering van Air France op de lange baan te schuiven, uitbundig geprezen. De formele eigenaar van Alitalia, de staatshoudstermaatschappij IRI, is volgens de Italiaanse pers eveneens voor Air France, omdat zo'n akkoord beter zou passen in plannen voor industriële samenwerking. Dat de spanning hoog oploopt, valt onder andere op te maken uit het overleg dat Cempella dinsdag had met premier Prodi.

NRC Webpagina's
6 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)