U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

KRO haalt emoties uit de oude doos
Een van de nieuwe emotie-programma's is Memories, waarin liefdesherinneringen van onbekende Nederlanders in beeld worden gebracht. Jan Hovers is als producent Human Interest bij de KRO verantwoordelijk voor het programma. ,, We dachten dat het een mooi programma zou zijn, als mensen hun meest markante lefdesverhalen reproduceren.'' Het draait om afgesloten liefdesherinneringen, terwijl bij Veronica's All you need voor een goed verhaal alles geoorloofd is en het juist gaat om een verandering in de werkelijkheid.



Omroepen knagen aan kwaliteit van programma's
De publieke omroepen bezuinigen 50 tot 70 miljoen gulden per jaar, onder meer door efficiënter te werken. Producenten en programmamakers zien het allemaal schraler worden. Anton Smit, creatief directeur van ID TV, herkent de trucjes die de programma's er niet mooier op maken. ,, Als ik de VARA productie Unit 13 bekijk, dan denk ik, die hebben haast gehad. Dan zie ik voor de zoveelste keer vier agenten in een halve cirkel met elkaar staan overleggen, frontaal gefilmd gedurende de hele scène. Als je meer geld hebt, neem je de acteurs een voor een op, film je ze van verschillende kanten en monteer je hun reacties later tot één geheel. Maar dat kost geld.''



Te veel geweld op vroeg uur bij commerciële tv
De Nederlandse commerciële televisiestations Veronica en SBS6 overtreden veelvuldig de mediawet als het gaat om het tonen van geweld op een te vroeg tijdstip. De publieke omroepen houden zich veel beter aan de regels.





De Amerikaanse tv-zender Discovery Channel, die 'real life non-fiction entertainment' beoogt te maken, is behalve in Gouda en Amsterdam in Nederland via de kabel te ontvangen.

De programmering is voor de Europese Markt aangepast. Een documentaire over Estland is immers interessanter voor Europeanen dan voor Amerikanen (daarbij: zouden Nederlandse kinderen kijken naar programma's met namen als 'Iris, the Happy Professor' en 'Kitty Cats'?). Naar schatting de helft van de hier te ontvangen programma's is dan ook speciaal voor de Europese markt geproduceerd. De andere helft bestaat uit een selectie van de Amerikaanse Discoverykanalen (zij hebben er meerdere: bijvoorbeeld over dieren, wetenschap, reizen). Op de website van Discovery staat in de eerste plaats veel programma-informatie van de verschillende kanalen. Een interessante service hierbij - en helaas kunnen alleen de Amerikanen hier gebruik van maken - is het mailtje dat men kan laten versturen als waarschuwing dat een programma begint. Ten tweede heeft de site een aantal aparte rubrieken: geschiedenis, technologie, natuur, wetenschap en reizen. Hier kan men naar keuze achtergrondverhalen lezen (o.a. over wolven, het ruimtestation Mir), aan een forum deelnemen, regelmatig discussiëren met deskundigen (over de Hubble) of via realaudio of video spectaculaire evenementen bekijken of beluisteren. Binnenkort komt er een digitale boekenbespreekclub. Met een zoekprogramma kan in het zeer diverse bestand, waarin onder meer Elvis, Vietnam, wolven, Lassie en wolkenkrabbers voorkomen, gezocht worden.
(www.discovery.com)

NRC Webpagina's
1 NOVEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)