M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
KRO haalt emoties uit de oude doos
Een van de nieuwe emotie-programma's is Memories, waarin liefdesherinneringen van onbekende Nederlanders in beeld worden gebracht. Jan Hovers is als producent Human Interest bij de KRO verantwoordelijk voor het programma. ,, We dachten dat het een mooi programma zou zijn, als mensen hun meest markante lefdesverhalen reproduceren.'' Het draait om afgesloten liefdesherinneringen, terwijl bij Veronica's All you need voor een goed verhaal alles geoorloofd is en het juist gaat om een verandering in de werkelijkheid.
De programmering is voor de Europese Markt aangepast. Een documentaire over Estland is immers
interessanter voor Europeanen dan voor Amerikanen (daarbij: zouden
Nederlandse kinderen kijken naar programma's met namen als 'Iris, the
Happy Professor' en 'Kitty Cats'?). Naar schatting de helft van de hier
te ontvangen programma's is dan ook speciaal voor de Europese markt
geproduceerd. De andere helft bestaat uit een selectie van de
Amerikaanse Discoverykanalen (zij hebben er meerdere: bijvoorbeeld over
dieren, wetenschap, reizen). Op de website van Discovery staat in de
eerste plaats veel programma-informatie van de verschillende kanalen. Een interessante service hierbij - en helaas kunnen
alleen de Amerikanen hier gebruik van maken - is het mailtje dat men kan
laten versturen als waarschuwing dat een programma begint. Ten tweede
heeft de site een aantal aparte rubrieken: geschiedenis, technologie,
natuur, wetenschap en reizen. Hier kan men naar keuze
achtergrondverhalen lezen (o.a. over wolven, het ruimtestation Mir), aan
een forum deelnemen, regelmatig discussiëren met deskundigen (over
de Hubble) of via realaudio of video spectaculaire evenementen bekijken
of beluisteren. Binnenkort komt er een digitale boekenbespreekclub. Met
een zoekprogramma kan in het zeer diverse bestand, waarin onder meer
Elvis, Vietnam, wolven, Lassie en wolkenkrabbers voorkomen, gezocht
worden.
|
NRC Webpagina's
1 NOVEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |