M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Drogisterij steeds meer concurrent cd-zaken
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) stelt dit in het onderzoek Detailhandel in geluidsdragers. Ook de Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten Detailhandelaren (NVGD) werkte mee aan het rapport. Drogisterijen en postordebedrijven halen steeds meer muziekliefhebbers binnen door bijzonder laaggeprijsde cd's van topartiesten (vaak oude opnamen) in de schappen te leggen, aldus het Hoofdbedrijfschap. Om deze concurrentie tegen te gaan ontwikkelen de cd-speciaalzaken zich steeds meer tot 'entertainmentshop', waar alles dat draait om muziek en amusement (onder meer t-shirts en caps) te koop is. In de grotere steden is het bovendien zaak de klant boven de veertig jaar binnen te houden. Dit kan door zich te richten op specifieke muziekgenres. De grootste kopersgroep is nu die tussen de twintig en 29 jaar. De gemiddelde verkoopprijs van een cd daalde vorig jaar tot 29,07 gulden. Dat kwam vooral door het veelvuldig afprijzen van dure schijfjes. De bestedingen aan geluidsdragers bedroegen in 1996 72 gulden per hoofd van de bevolking. In totaal ging er voor ruim 1,1 miljard gulden aan CD's over de toonbank. In Nederland zijn momenteel tussen de 1050 en 1100 CD-speciaalzaken en cd-afdelingen in elektrozaken. Hun marktaandeel bedroeg vorig jaar 60 procent. Andere aanbieders zijn warenhuizen (12 procent) en boeken/CD-clubs (18 procent). Marktleider is Free Record Shop Holding, dat de grootste keten van cd-zaken in Nederland heeft. Financieel directeur Theo Olierook vergeleek een cd ooit met een krop sla. ,,Van een compilatie 'dance' of 'house' worden de eerste dagen enorme aantallen cd's verkocht. Daarna verwatert het snel. Je kunt het vergelijken met een krop groene sla, die na enkele dagen bruin wordt.'' Naar schatting zijn er nog ongeveer vierhonderd zelfstandige cd- speciaalzaken in Nederland. (ANP)
|
NRC Webpagina's
28 OKTOBER 1997
|
Bovenkant pagina |