NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Een literaire manier van televisiekijken
De schrijvers Ramdas en Sanders presenteren sinds enkele weken bij de
VPRO het tweewekelijkse media-discussieprogramma Het blauwe
licht. Daarin voorzien ze samen met twee gasten
televisiebeelden van commentaar. ,, Televisie is als een boek dat
maar vijf minuten in de boekwinkel ligt ''. ,, Wij proberen het beeld
stop te zetten, terug te halen en opnieuw bekijken, als een soort
videorecorder ''. Ramdas noemt het ook wel een ,, literaire manier van
televisie kijken''. Toch beperken Ramdas en Sanders zich niet tot
de gebruikelijke high brow-programma's, waar de VPRO vaak mee
wordt geassocieerd.
De luxe van een marktleider
Een jaar of acht geleden was er een opvallend schilderachtig
reclamefilmpje voor Goudkuipje. We zagen een woest gefilmd
tachtigjarige-oorlog-tafereel en de commentaarstem deelde in
journaalstijl mee dat het hier de belegering van Woerden betrof. Het pek
was op. ,, We smelten de kazen!'' Dat de kleine terugblik een actuele
aanleiding heeft, is dezer dagen te zien in de reclameblokken op
Nederland 1, 2 en 3 en en RTL4. Het reclamebureau Marco Klein & Partners
heeft een nieuwe serie van vier filmpjes voor Goudkuipje gemaakt, waarin
de talloze rollen met verbluffend metamorfose-talent worden vertolkt
door de komiek André van Duin.
Koersen op Internet
De Amsterdamse effectenbeurs wil volgend jaar rechtstreeks actuele
koersinformatie aan particulieren gaan leveren via Internet. Allereerst
wil de AEX aandeleninformatie gaan verkopen, waaraan later
optiegegevens worden toegevoegd.
Hoe je journalisten
inpakt
Elsevier was in 1987 de geldwolf die op het
punt stond het zo klantvriendelijke lam Kluwer te verscheuren. Ridder
Wolters redde de onschuld, en nam Kluwer onder zijn heilzame hoede. Zo
zag het er toen uit. De hoofdrolspelers van weleer zien nu - iets wijzer
geworden - terug op hun heldendaden.
De Nederlandse afdeling van het reclamebureau Saatchi & Saatchi heeft
met haar onlangs geopende website meer willen doen dan de folder van het
bedrijf op Internet zetten. Het is een testsite geworden, die beoogt
niet de klant, maar de consument te bedienen met een 'digitaal
testdomein'. Saatchi wil daarmee experimenteren met de vormgeving van
computer-interfaces, interactieve communicatie en Internet-technologie.
In de eerste versie van de 'Testtube' kunnen bezoekers speuren naar naar
hun geestverwanten via de 'Matchmaker', een zoeksysteem waarbij een
twaalftal zeer uiteenlopende voorkeuren kunnen worden aangeklikt, waarna
men terecht komt bij de e-mail adressen van de Internetters die het
gelijkluidendst hebben gekozen. Op de 'G-Spot' testen gebruikers hun
vaardigheden als 'Cyber-Lover', in de 'Taste-Tester' kunnen zij trachten
de titel 'Mr' of 'Mrs Average' in de wacht te slepen en in de
'Crash-Test' wordt hun koelbloedigheid op de proef gesteld. Op deze site
is tevens een ontwerp-wedstrijd uitgeschreven voor Het Rode Kruis.
Maar het is niet louter altruïsme op de Testtube: via de
'Brain-Picker' kan de bezoeker zich inschrijven voor een on-line
onderzoekspanel. Ook kan er in de 'Saatchi-Shop' een show-reel, een
bureaupresentatie of een Delftsblauw tegeltje worden besteld met het
Saatchi-statement: 'Nothing is impossible'. En de makers van de Testtube
willen graag op de hoogte worden gesteld van reacties van deelnemers via
de 'Vox-Pop'.
Tip: tik op de talrijke formulieren niet uw eigen email-adres in, om
ongewenste post te vermijden.
www.testtube.com
|
NRC Webpagina's
18 OKTOBER 1997
|