U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

IJsshow verliesgevend

Resultaat bij Endemol stijgt met 9 procent

Door onze financiële redactie
AMSTERDAM, 14 OKT. De omzet van het amusementsbedrijf Endemol is het afgelopen boekjaar aanzienlijk sneller gestegen dan het operationele resultaat. De inkomsten namen met meer dan een kwart toe tot 808 miljoen gulden, het bedrijfsresultaat steeg met 9 procent tot 97 miljoen.

De winstgevendheid blijft achter door negatieve resultaten van de in 1996 overgenomen ijsshow Holiday on Ice die bijna 3 miljoen gulden verlies leed. Al bij de halfjaarcijfers stelde Endemol dat de belangstelling voor de ijsshow 'zwaar teleurstelde'. Bestuurder John de Mol zei vanochtend dat inmiddels harde maatregelen zijn genomen door het management te verjongen en de promotie te verbeteren. Voor dit jaar wordt op break even of op een kleine winst voor de ijsshow gerekend. Ook de tegenvallende resultaten van de televisievestiging in België hadden een negatieve invloed op de winstgevendheid van Endemol. Mede door (structureel) lagere belastingen en hogere rente-inkomsten bleef de nettowinst met een stijging van 20,8 procent tot 60,5 miljoen wel op peil. Daarmee overtreft Endemol de eigen prognose dat de omzet en de nettowinst met 15 tot 20 procent zou stijgen. Voor het lopende boekjaar, dat op 31 juli wordt afgesloten, houdt Endemol aan een zelfde winstprognose vast. De omzet zal volgens het bedrijf iets minder toenemen. De koers van het aandeel reageerde nauwelijks op de jaarresultaten.

De televisie-activiteiten zorgden voor een omzetgroei van 92 miljoen tot 598 miljoen. Over de vooruitzichten was De Mol tijdens een toelichting vanochtend positief, ondanks de krappe budgetten van de omroepbazen. ,,De verwachting is dat de publieke omroepen meer eigen producties gaan doen, maar volgens mij zijn ze daarvoor niet voldoende geëquipeerd. Mede daarom verwacht ik de komende tijd dat de omroepen strategische allianties met productiebedrijven gaan sluiten.'' Ondanks de bezuinigingen zijn de marges van de televisie-activiteiten in Nederland volgens De Mol op zijn minst gelijkgebleven. Dankzij de start van de productie van sportprogramma's steeg de omzet in Nederland.

De divisie live-entertainment zag de omzet met de helft toenemen tot 210 miljoen gulden. Vooral de 680.000 verkochte kaartjes voor de musical Miss Saigon speelden hierin een belangrijke rol. ,,Het succes van de Phantom of the Opera zal worden overtroffen'', zo voorspelde financieel directeur Schouwenaar vanochtend. ,,Alleen al dankzij de reserveringen beschikken we over een stuwmeer van 20 miljoen gulden.''

Bij de bekendmaking van de winstcijfers van vorig jaar stelde Endemol binnen vijf jaar een verdubbeling van de omzet en het resultaat te verwachten. Het amusementsbedrijf verklaarde vanochtend nog steeds aan die doelstelling vast te houden. Endemol stelt voor een dividend van 65 cent per gewoon aandeel te betalen.

NRC Webpagina's
14 OKTOBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)