R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE Televisie
|
O O G I N O O G :
Dweilen met alle kranen open Ook gehuild? U was niet de enige. Schattingen van twee á tweeëneenhalf miljard tv-kijkers deden zaterdag de ronde. Als het waar is, hebben nooit eerder zoveel mensen op hetzelfde tijdstip naar dezelfde gebeurtenis gekeken. En nooit eerder is er op hetzelfde tijdstip zoveel gehuild om dezelfde woorden: die van Earl Spencer en Elton John. Rivieren van tranen vloeiden in elkaar over en omspanden de aarde - een mens zou er bijna lyrisch van worden. T V V O O R A F : Eerst doen dan pas nadenken Het is verrassend grappig, het portret van het legendarische toneelgezelschap Het Werkteater dat Niek Koppen maakte voor 'Het uur van de Wolf' van de NPS. Daarbij gaat de film over meer dan het onderwerp alleen, kenmerkend voor de geslaagde documentaire. Door zijn effectieve montage van de interviews met de groepsleden biedt Het Werkteater 1970-1985 behalve in de geschiedenis van het gezelschap ook inzicht in de werking van herinnering, het voorbijgaan van de tijd, en in perceptie. Vast niet toevallig heeft Koppen (Siki, De Slag om de Javazee) de talking heads in zijn portret precies hetzelfde half-wijde kader gegeven. Daardoor kon hij heel abrupt hun uitspraken over dezelfde onderwerpen tegen elkaar monteren: de schok en ook het geestige effect dat deze strak volgehouden werkwijze teweegbrengt is daardoor steeds inhoudelijk en niet visueel van aard. F I L M V O O R A F : Rambo: First Blood II Vanaf de Golfoorlog hebben de Amerikanen hun oorlogen liefst per joystick gevoerd. Zover waren ze in de jaren tachtig nog niet, maar het streven naar een 'schone' oorlog was er wel, dat kun je zien aan de Rambo-films uit die tijd. De VS sturen geen legers meer naar een commies-bastards-land, maar nog slechts één man. Rambo. De tefal-man.
|
NRC Webpagina's
8 SEPTEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |