U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Updike begint 'interactief verhaal'

Door MARTIJN MEIJER
AMSTERDAM, 13 AUG. Zou dankzij Internet de oude kunst van verhalen vertellen nieuw leven ingeblazen worden? Op de website van de Amerikaanse boekwinkelketen Amazon (http://www.amazon.com) wordt sinds twee weken aan een 'interactief verhaal' geschreven - een geslaagde publiciteitsstunt van Amazon ('Earths Biggest Bookstore') in de concurrentiestrijd tussen de grote boekwinkelketens.

De auteur John Updike (65) begon het verhaal met de titel 'Murder Makes the Magazine', en het is aan de lezers om het voort te zetten. Uit de vele inzendingen wordt iedere dag de volgende alinea gekozen en beloond met duizend dollar. Na de sluitingsdatum op 12 september zal Updike de laatste alinea aan het verhaal toevoegen. Vervolgens wordt er een prijs van honderdduizend dollar verloot onder alle inzenders. Volgens het reglement mogen alleen inwoners van de Verenigde Staten aan de wedstrijd deelnemen.

Het verhaal, dat aangeprezen wordt als 'The Greatest Tale Ever Told', zal naar schatting veertien pagina's lang worden. John Updike introduceerde in de opening de 43-jarige Miss Tasso Polk - een nakomelinge, zo suggereert een van de schrijvers, van de elfde president van de Verenigde Staten, James K. Polk (1845-1849). Miss Polk is op weg naar haar werk bij The Magazine, op de negentiende verdieping van een kantoorgebouw in New York. Het begint meteen goed: 'There had been someone strange in the elevator. She had felt it all the way up', schrijft Updike. Wellicht dat Updike bij het schrijven dacht aan de tijd dat hij als 23-jarige bij het tijdschrift The New Yorker werkte. Zijn kantoor was op de achttiende verdieping van een New-Yorks kantoorgebouw.

Op het Internet is al een persiflage op het verhaal te vinden (www.salonmagazine.com). David Rakoff vervolgt daar het verhaal door de alinea's zogenaamd door beroemdheden als Woody Allen en J.D. Salinger te laten schrijven. Een stuk geestiger dan de alinea's die nu na Updike volgen. Elke alinea bevat weer een nieuwe aanzet voor de plot. De baas van Miss Polk, Mr. Evermore, komt haar kamer binnenstormen met de mededeling dat Mr. Merriweather, de uitgever, zelfmoord heeft gepleegd. Tijdens het gesprek wordt ze opgebeld: een onbekende, misschien de man van de lift, zegt dat ze haar baas niet moet geloven. Later vindt ze in haar la een briefje van Mr. Merriweather, die haar vraagt de kat eten te geven tijdens zijn afwezigheid. 'This didn't sound like a suicide note', concludeert Miss Polk. Bij het huis van Mr. Merriweather ziet ze de vreemde man weer. Ze volgt hem naar de bibliotheek, en ziet dat hij een eerste druk van Edgar Allen Poe uit de kast trekt. Updike kan zijn meesterschap bewijzen als hij in september alle eindjes weer bij elkaar moet knopen.

NRC Webpagina's
13 AUGUSTUS 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)