U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

VTM: verlies van 19 miljoen


BRUSSEL, 30 JULI. De Vlaamse commerciële televisiezender VTM, voor 44,3 procent eigendom van het Nederlandse uitgeversconcern VNU, heeft vorig jaar een nettoverlies geleden van 348 miljoen frank (19,2 miljoen gulden).

Dat blijkt uit de jaarrekening van VTM, die het Belgische zakenblad Financieel Economische Tijd heeft kunnen inzien. Daling van de kijkcijfers en lagere reclame-inkomsten zijn de belangrijkste oorzaken van het verlies. Dat pakte in werkelijkheid nog hoger uit en liep op tot 819 miljoen frank. VTM kon de schade echter beperken door de verkoop van een herverzekeringsmaatschappij in Luxemburg, waardoor het nettoresultaat uitkwam op 348 miljoen. Zonder deze ingreep zou de onderneming een negatief eigen vermogen hebben gekend. De omzet daalde in 1996 met 22 procent tot 4,82 miljard frank. VTM heeft sterk te lijden onder concurrentie van VT4, een zusterbedrijf van het Nederlandse SBS6. Een VTM-monopolie op tv-reclamie werd onlangs door de Europese Commissie onwettig verklaard. (ANP)

NRC Webpagina's
30 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)