U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Samenwerking Philips en Sony

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 30 JULI. Philips gaat grote platte beeldscherm ontwikkelen in samenwerking met de Japanse bedrijven Sharp en Sony. Voor het einde van dit jaar willen de drie ondernemingen een demonstratiemodel op de markt brengen met een doorsnede van 40 inch (ongeveer een meter). Wanneer het nieuwe scherm commercieel kan worden toegepast is nog niet duidelijk. Centraal in de ontwikkeling van het scherm staat de mede door Sony ontwikkelde 'palc-technologie' voor schermen met een doorsnede van meer dan een halve meter. Sony, Philips en Sharp leveren volgens Philips ,,een evenredige bijdrage'' aan een team van omstreeks honderd mensen dat aan het nieuwe beeldscherm zal gaan werken. Sharp heeft technologie in huis waarmee lcd-schermen vanuit een ruime invalshoek bekeken kunnen worden. Philips brengt technologie voor lager stroomverbruik en een scherper beeld.

Marktanalisten voorspellen dat platte beeldschermen traditionele beeldschermen voor monitoren en tv's zullen gaan vervangen. Philips blijft werken aan de ontwikkeling van schermen met de plasma-technologie die met 'palc' concurreert. De plasmaschermen in een platte televisie die Philips vorig jaar op de markt heeft gebracht werden ingekocht van het Japanse Fujitsu.

Vorig jaar heeft Philips een zevenjarig project (Zeus) gestaakt voor de ontwikkeling van platte beeldbuizen volgens een eigen technologie. Palc is een combinatie van lcd- en plasmatechnologie, technieken die de beeldpunten op een scherm doen oplichten, respectievelijk met met behulp van transistoren en gas. Als grote platte schermen goedkoper worden verwacht een Philips-woordvoerder dat tegen het einde van deze eeuw omstreeks een miljoen schermen op de markt zullen zijn (plasma of palc). Voor traditionele beeldbuizen voorziet hij een markt van 200 tot 250 miljoen stuks. Voor de (kleinere) lcd-schermen voorspellen analisten een markt van meer dan 150 miljoen stuks.

In lcd-schermen heeft Philips de eigen technologie al ingeruild voor die van een Japanse concurrent. In oktober werd daartoe een joint venture gevormd met Hoshiden.

NRC Webpagina's
30 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)